Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Caia-vd:n till attack mot RO: ”Har smutskastat oss och misskött sin ställning”

Publicerad: 7 Februari 2020, 14:47

Mikael Snabb, vd:n för Bianca Ingrossos bolag Caia Cosmetics, menar att Reklamombudsmannen svikit det förtroende de fått från branschen. Han säger även att de tog ned den kampanj som av RO ansågs vara sexistisk.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCaia CosmeticsElisabeth TrotzigMikael SnabbBianca Ingrosso

I slutet av januari intervjuade Aftonbladet Bianca Ingrosso med anledning av att hennes kampanj för sminkvarumärket Caia Cosmetics fällts av Reklamombudsmannen som ansåg den vara kvinnoförnedrande. Bianca Ingrosso berättade för Aftonbladet att hon inte tänkte ändra marknadsföringen på grund av RO:s fällning.

LÄS MER: Bianca Ingrossos sminkmärke fälls av RO: Är könsdiskriminerande

– Nej. Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag, berättade hon.

Många, både medier och Reklamombudsmannen, tolkade Bianca Ingrosso som att hon inte tänkte ta ned den fällda kampanjen.

LÄS MER: RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: ”Äventyrar självregleringen”

– Det är naturligtvis ledsamt att hon väljer att inte följa självregleringen. Det är ju faktiskt hennes följare – konsumenterna – som har reagerat på det här, så det är uppenbart att man inte tycker att den här reklamen är inom ramen, sa Elisabeth Trotzig till Resumé dagarna efter Bianca Ingrossos intervju i Aftonbladet.

LÄS MER: Komms vädjan till Bianca Ingrosso: ”Tänk om”

Nu uppger dock Mikael Snabb, vd på bolaget Beauty Icons som kontrollerar varumärket Caia Cosmetics, att de visst tog ned den fällda kampanjen efter fällningen. Samtidigt riktar han skarp kritik mot Reklamombudsmannen som han menar varit ute efter PR då det rörde sig om en känd person.

– Bianca har aldrig sagt att vi inte tänker följa RO:s beslut, det enda hon sa var att vi inte höll med om RO:s bedömning. Media, RO och Komm genom Helena Westin (Komms ordförande reds. anm) har sagt att vi struntat i beslutet vilket inte är sant, berättar han för Resumé.

Mikael Snabb är framför allt kritisk mot att RO skickade ut pressinformation om de tre fällningarna vid separata tillfällen, trots att det är tre olika bilder från samma kampanj.

– Reklamombudsmannen har misskött sin ställning som självreglerande organ. Om man smutskastar ett bolag på det här sättet har de svikit det förtroende de fått från branschen. Att Helena Westin nu gått ut och bett om ursäkt respekterar jag. Det ska bli spännande att se hur RO agerar framöver.

Förstår du att Bianca Ingrossos citat kan ha uppfattats som att ni inte tänkte respektera fällningen?

– Det är klart jag förstår det men det vi menade var att vi inte höll med i bedömningen. Jag hade förstått om de här kraftiga reaktionerna kom mot ett bolag som gång efter annan gjorde kampanjer med lättklädda modeller men det gör inte vårt bolag.

Resumé har dock tagit skärmdumpar som visar att den fällda kampanjen efter fällningen fortfarande fanns kvar på Caia Cosmetics Facebooksida.

Om ni nu hade tagit bort den, hur kommer det sig?

– Jag tog personligen ned kampanjen från vår Instagram men det kan säkert vara så att några bilder legat kvar någonstans. Facebook är en väldigt liten kanal för oss.

När Resumé når Reklamombudsmannens företrädare Elisabeth Trotzig för att fråga hur hon ser på kritiken är hon fåordig.

– Vi välkomnar att Caia Cosmetics följer RO:s beslut och har valt att inte längre visa den fällda reklamen. Vi hoppas framåt på att ha en fortsatt god dialog, skriver hon i ett sms.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.