Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 Mars 2012, 08:12
Calle Sjönell.
Calle Sjönell, som för närvarande är vice kreativ chef vid Bartle Bogle Hegarty, BBH, i New York har fått jobbet som högste kreativ chef på Ogilvy i New York.
Enligt Adage är det en nyckelposition som Ogilvy har försökt fylla under ett helt år.
Calle Sjönell efterträder Lars Bastholm, som lämnade Ogilvy förra våren.
Han ska rapportera till Ogilvys högste kreativa chef i Nordamerika, Steve Simpson.
Calle Sjönell bildar duo med Alfonso Marian, som började på Ogilvy One som kreativ chef under förra året.
Enligt Adage är Ogilvy en betydligt större scen för Calle Sjönell än BBH. Han får också arbeta med en betydligt större avdelning än han tidigare har varit van vid.
Calle Sjönell får bland annat det yttersta kreativa ansvaret för kunder som exempelvis IBM och American Express:
– Jag har jobbat med stora kunder i hela mitt liv och faktum är att jag jobbade med Ikea i Sverige. Men allt kokar ändå ner till att det är en grupp människor, kunder och byrån, som måste göra ett bra jobb, säger Calle Sjönell till Adage.
Enligt Calle Sjönell har Ogivly uppvaktat honom under ganska kort tid – cirka en månad. Han har inte själv aktivt försökt att hitta andra arbetsgivare:
– Jag jobbade med John (Patroulis, BBH kreativa chef) och han är fantastisk. Jag jobbade med Google. Jag tyckte att jag hade det bästa jobbet man kunde ha i byråvärlden, men när en sådan här möjlighet kommer måste man ta den, säger Calle Sjönell till Adage.
Calle Sjönell har bred erfarenhet inom både digitala och traditionella sektorer. Han grundade Moonwalk, vilken till en början skapade webbplatser och annat, men sedermera utvecklades till byrån Starring, där han var kreativ chef.
Calle Sjönell och hans bror Pelle Sjönell flyttade till USA år 2006 som kreativa gruppchefer vid Fallon i Minneapolis.
Men efter detta började man på BBH.
Calle Sjönell meddelar att han inte har arbetat så nära sin bror under de senaste två åren i och med att Pelle Sjönell hanterat mycket av det kreativa arbetet vid BBH i Los Angeles, medan han själv har jobbat mycket med Google.
Calle Sjönell har inga omedelbara idéer och tankar kring hur han ska jobba hos Ogilvy framöver:
– Jag ska först lyssna en hel del – att lyssna är en viktig förmåga när det gäller just reklam, säger han.
Calle Sjönell är krönikör i Resumé.
Karl-Johan Byttner