Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Calle Sjönell tar nytt karriärskliv

Publicerad: 19 maj 2011, 13:24

Calle Sjönell tar ytterligare ett steg i karriären. Nu har han utsetts till biträdande högste chefen på BBH i New York.


Ämnen i artikeln:

BBHCalle Sjönell

Calle Sjönell.

Med sin nya position har Calle Sjönell blivit en av USAs mäktigaste kreatörer.

Fört fem år sedan lämnade bröderna Calle och Pelle Sjönell King och fosterlandet för att bli kreativa chefer på Fallon i Minneapolis.

Men redan efter ett år hoppade de av byrån, som, var på tillbakagång, för att bli creative directors på BBH New York.

Där lät inte framgången vänta på sig. 2009 fick de ett titanlejon i Cannes för lansering av en Oasisskiva. Samma år fick de även guldlejon i den digitala kategorin för en Axe-kampanj.

Sedan dess har de fortsatt klättra upp för karriärstegen. Pelle Sjönell flyttade västerut för att öppna BBH Los Angeles medan Calle stannade kvar i New York som Executive Creative Director, som är snäppet ovanför creative director.

Och nu har Calle Sjönell blivit befordrad ytterligare ett steg i samband med att BBH rekryterade John Patroulis som ny Chief Creative Officer vilket är toppositionen för en kreatör. Patroulis kommer närmast från Twofifteen McCann som bland annat jobbat med spelkonsolen Xbox.

Han kommer att jobba i team med Calle Sjönell som får titeln deputy Chief Creative Director.

BBH New York räknas till en av USAs mesta framgångsrika mellanstora byråer. Bland kunderna finns AXE och Google.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBHCalle Sjönell

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.