Reklam
Canal Digital backar efter KO-beslut
Publicerad: 9 december 2010, 10:25
KO förbjöd nyligen Canal Digital att marknadsföra digital-tv-abonnemang med priser som är 88 kronor lägre än den faktiska månadskostnaden. Canal Digital rättar sig efter beslutet och ändrar marknadsföringen.
Ämnen i artikeln:
Canal DigitalKB
Karl-Johan Byttner
Elin Wisbrant. Foto: Resumé.
KO slog alltså nyligen ned på Canal Digital och förbjuder företaget att marknadsföra digital-tv-abonnemang utan att inkludera priset för obligatoriska start- och kortavgifter.
KO vänder sig framförallt mot att Canal Digital i sina annonser framför priserna 229 kronor respektive 489 kronor per månad.
Endast i finstilt text står att erbjudandet är villkorat av en bindningstid på 27 månader samt att det under bindningstiden tillkommer kostnader för startavgifter på 695 kronor och en kortavgift på 1 416 kronor.
KO stöder sig på marknadsföringslagen och om Canal Digital inte håller sig till beslutet riskerar man ett vite på 400 000 kronor.
Canal Digital var tvungen att godkänna KO:s beslut senast den 6 december i annat fall måste KO överväga att föra ärendet vidare till domstol. Men nu står det alltså klart att Canal Digital backar:
– Vi har talat med KO och vi har valt att följa de nya riktlinjerna. Så vi har börjat en process där vi ändrar vår kommunikation från och med nu, säger Elin Wisbrant, projektledare på marknadsavdelningen, som bland annat arbetar med företagets övergripande kommunikation.