Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Canal Plus letar byrå

Publicerad: 21 augusti 2008, 14:44

Canal Plus genomför just nu en pitch för ny reklambyrå. Målet är att hitta en byrå för den nordiska marknaden.


Henriette Zeuchner.

– Vi letar efter en nordisk byrå och ett nytt långsiktig kommunikationskoncept. Vi är i kontakt med ett antal byråer och räknar med att valet blir klart under september, säger Henriette Zeuchner, nordisk marknadschef på Canal Plus, till Resume.se.

Enligt Zeuchner ska den nya byrån vara säljorienterad, kreativ, och ha välfungerande samarbeten i samtliga nordiska länder där Canal Plus är representerat, det vill säga i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– Just den nordiska aspekten är särskilt viktig för oss eftersom marknaderna trots att de är grannländer ser väldigt olika ut och varje lokal marknadschef behöver en lokal kreativ samtalspartner.

Canal Plus samarbetar idag med Brandreality.
– Det är en liten mycket duktig byrå som är koncentrerad till Sverige. Anledningen till att vi går ut i ett pitchförfarande är för att hitta en partner som är stark i hela Norden.

Vilka som är med i pitchen vill Canal Plus inte uppge. Men gamla byrån Brandreality är en av dem.
– Vi är uppsagda men inbjudna till pitchen, säger Lars Rystadius, delägare och marknadsansvarig på Brandreality.

Canal Plus är en av byråns tre största kunder. Att tappa kanalen kommer enligt Rystadius inte leda till några uppsägningar men han uppger att de däremot inte kommer att kunna nyanställa, som de planerat, i så fall.

Hur stora chanser har ni?
– Det är aldrig lätt att vara den gamla byrån. Många gånger tror man att gräset är grönare på andra sidan. Vi har jobbat mycket med den svenska marknaden och Canal Plus har gått bra här. Dessutom har vi inlett ett samarbete med 358 och Louder och har kommit på en ganska kul och lite annorlunda pitch, säger Lars Rystadius.

Hur fungerar samarbetet?
– 358 kommer att stå för den kreativa delen, vi kommer att ansvara för strategi och koordination och Louder för butik, event och liknande. Det ger oss huvudkompetens i varje land.

Vad händer om ni inte får kontot?
– Det blir en tråkig kundförlust. Vi är en liten byrå och det är en stor kund. Men det känns kul att vi inlett ett samarbete med finnarna.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.