Reklam
Cancerfonden avbryter kampanjen efter kritikstormen
Publicerad: 7 april 2016, 19:37
Efter stora protester mot budskapet "Nej till cancer" har Cancerfonden bestämt sig för att skrota kampanjen med omedelbar verkan.
FT
Fredrik Thambert
Resumé har tidigare berättat om den hårda kritiken mot kampanjen "Nej till cancer". Framför allt har den handlat om att Cancerfonden uppfattas skuldbelägga de redan drabbade, och att en hälsosam livstil är nyckeln för att slippa drabbas.
– Vi arbetar för att färre ska drabbas och fler ska överleva. För att färre ska drabbas jobbar vi med att sprida kunskap om vad man själv kan göra som individ för att minska riskerna för cancer. Sedan handlar cancer också om slump och otur. En person som levt hälsosamt kan också drabbas och vi vill absolut inte skuldbelägga någon, sa Cancerfondens pr-ansvarige Johanna Faijersson till Resumé tidigare i veckan.
Men nu har de alltså besämt sig för att dra tillbaka hela kampanjen.
"Vi tar den upprördhet som människor har visat på allvar och lägger ned kampanjen. Sett i backspegeln borde vi ha valt ett annat sätt att kommunicera på. Med tanke på Cancerfondens syfte och verksamhet, som vi hoppas att alla kan ställa sig bakom, blir det fel när så många känner att de inte kan ställa sig bakom budskapet. Till alla som tagit illa vid sig av vårt budskap ber vi om ursäkt. Vi vill också tacka alla som har bidragit till kampanjen" skriver de i ett meddelande på kampanjsajten.
I kampanjen "30 dagar – 30 nej" medverkade Kakan Hermansson och Musse Hasselvall. De valde att lyfta fem områden där man som individ har möjlighet att göra val för att minska risken för cancer: rökning, motion, solning, kost och alkohol.
Bakom kampanjen stod Juno Pr och Thelma/Louise. Det övergripande konceptet "Nej till cancer" tog Volontaire fram för ett drygt år sedan. Det samarbetet är dock avslutat. Cancerfonden jobbar också med IK Stockholm.