Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Cancerfondens känslomässiga julfilm: Följer en pappas kamp på liv och död

Publicerad: 21 November 2017, 14:03

I Cancerfondens starkt emotionella julkampanj vill organisationen genom engagemang till svensk cancerforskning som räddar liv. Julkampanjen, som är den första i samarbete med King, visar en familj på gränsen mellan hopp och förtvivlan när pappan drabbas av cancer.


Ämnen i artikeln:

KingJulkampanjCancerfondenReklam

Cancerfondens julkampanj är en insamlingskampanj som syftar till att skapa engagemang och få fler att bidra till svensk cancerforskning. I reklamfilmen får vi följa en familj där pappan drabbas av cancer. Filmen tar vid under en nyårsfest, via insjuknandet och familjens tårar till vägen tillbaka under nyårsnatten nästa år

Den fyra minuter långa och känslomässigt laddade fullängdsfilmen kommer att visas online samt i kortare versioner i TV4-gruppen och Discovery Channel. Filmens ledmotiv "Minns det som i går" är skriven av artisten Anna Ternheim och filmen är regisserad av Sheila Johansson på Newland.

Julkampanjen kretsar kring produkten – Cancerfonden Nyårslyktor – som lanseras inför jul. De kulörta rislyktorna blir ett vackert, stämningsfullt och tyst alternativ till fyrverkerier på nyårsafton, eller för en fin stund på julafton.  

– Tillsammans med KING har vi skapat en fysisk och visuell produkt som bär starka symboliska värden som tydligt kopplar an till Cancerfonden. Symbolik som hopp och framtid, men som också för tankarna till de som inte längre finns bland oss, säger Jeanette Sundin, chef kommunikation- och marknad på Cancerfonden i en kommentar.

Nyårslyktorna består av bambu och rispapper (som är 100 procent biologiskt nedbrytbart material),  och innehåller ingen metall som kan skada djur och natur.

– Det känns fantastiskt att vi har fört det här projektet i hamn, där vi inte bara har tagit fram en helt ny produkt för Cancerfonden utan även och fått med oss Anna Ternheim att skriva en svensk version av den klassiska nyårssången "Auld lange syne", som är ledmotiv till julfilmen. Vi är väldigt glada och stolta, säger Lotta Ågerup, art director och kreatör på King.

Arbetsgrupp KING: Pernilla Berg, projektledare Lena Ivarsson, produktionsledare Lotta Ågerup, AD/kreatör Pontus Ekström, Copy/kreatör

Agency producer: Markus Ahlm/Colony Production Company: Newland Director: Sheila Johansson Producer: Nathalie Cohen D.O.P: Paul Özgur Editor: Fredrika Andersson Executive Producer: Therese Engström Equipment: Ljud och Bildmedia Styling: Rebecca Palmer Make- up: Jessica Krage Set- design: Cian Bornebush Production Manager: Martin Gustafsson Grade: Max Strömberg/ SWISS Sound Design: Martin Mighetto & Ellinor Nilsson Post Production Chimney Group

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.