Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cannabisinspirerat smink gillas inte av RO – fäller Lyko för droganspelningar

Publicerad: 16 juni 2021, 12:20

Den anmälda reklamen hos Lyko.

Lyko har fällts av Reklamombudsmannen (RO) för reklam för varumärket Makeup Revolutions cannabissmink. Enligt RO är reklamen utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar.


Ämnen i artikeln:

LykoRONReklamombudsmannen

Reklamen från Lyko består av en produktsida på e-handelarens sajt, som marknadsför en palett med ögonskuggor från det brittiska sminkvarumärket Make Up Revolution. I produktbeskrivningen står:

”Det är dags att chilla, Forever Flawless Chilled Palette är här. Denna grönt tonade palett ger bara goda vibbar. Med 18 st jordnära matta, skimrande och pressade glittrande powder shadows. Produkten är fylld med närande cannabis sativa fröolja och har starka byggbara pigment”. 

LÄS MER: Bianca Ingrossos kritiserade mensfilm för Deodoc fälls: ”Förmedlar en nedvärderande bild av kvinnor”

Reklamen har blivit anmäld av en privatperson som anser att den är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar då reklamen gör droganspelningar. Anmälaren menar att Lyko öppet flörtar med droger som något kittlande häftigt, och anser att namnvalen för de enskilda färgerna i paletten, såsom ”Huff”, ”Exhale”, ”Dope”, ”Haze”, ”Sativa” och ”Candy land”, är inspirerade av drogbruk. Anmälaren anser också att den här typen av paletter, men flera olika färger, är en produkt som främst vänder sig till barn och unga.

Lyko tar i sitt svar starkt avstånd från att produkten skulle vara marknadsförd mot barn. Narkotiska äm­n­en får inte användas i kosmetiska och hygieniska produkter, men Lyko påpekar att Läkemedelsverket inte har några invändningar mot ingrediensen hampfröolja, utvunnen ur industriellt odlade hampa cannabis sativa. Hampfröolja är inte narkotikaklassat.

Vad gäller namnet på de enskilda färgerna i paletten och vad de kan associeras med anser Lyko att anmälarens argumentation är orimlig då det är ”en allt för bred tolkning” och därmed ogrundat. Lyko påpekar också att många sminkprodukter bär namn med ”starka adjektiv och lekfulla uttryck”.

LÄS MER: Så ska startupen Mantle locka en ny målgrupp till den omtvistade CBD-oljan

På ett område går Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) på Lykos linje, då de finner att reklamen varken riktar sig till eller visar barn eller ungdomar. Kravet på särskild aktsamhet i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska därmed inte tas med i bedömningen av re­klamen. 

När det gäller de droganspelningarna håller RON däremot med anmälaren. Nämnd­en finner att färgnamnen respektive texterna i produktbeskrivningen tillsammans med det avbildade cannabislövet skapar tydliga associationer till den narkotikaklassade drogen canna­bis samt förmedlar en positiv bild av drogen. Därför fäller RO reklamen för att vara utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar i strid med ICC:s regler. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

LykoRONReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.