Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cannes Lions ännu dyrare – och rikare

Publicerad: 15 juni 2013, 21:54

För arrangören Emap är Cannes Lions en gyllene affär.

Foto: Resumé.

I fjol hade Cannes Lions en omsättning på minst en kvarts miljard kronor. I år är affären för ägaren Emap ännu större – med fler inskickade bidrag och märkbart höjda avgifter. Och aldrig någonsin har festivalen plockat in så många superkändisar som talare.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Totalt tävlar byråer från 92 länder i de 16 kategorierna i årets upplaga av Cannes Lions. Avgifterna för att tävla med bidrag varierar från 435 euro till 700 euro – men de som vill tävla i Creative Effectiveness får betala 1 225 euro och de som skickar in till Titanlejon eller Integrerat får hosta upp 1 275 euro per bidrag.

Antal svenska bidrag till Cannes Lions minskar i år från 777 i fjol till 676 i år. Men totalt  sett ökar antalet inskickade bidrag till tävlingen med  4 procent till 35 765 stycken bidrag – en  rekordnotering.

I fjol deltog cirka 8 000 delegater från 94 länder. De redan dyra entréavgifterna har höjts ytterligare i år. Nu finns även ett ”Premium”-paket som kostar 4 300 euro (rum på centralt 5-stjärningt hotell och VIP-treatment på festivalen inkluderat). De övriga passen kostar 2 550 euro för hela veckan, 2 2000 euro för fyra dagar och 1 950 för tre dagar.

I fjol drog Cannes Lions in cirka 15 miljoner euro på deltagarpass, 10 miljoner euro på tävlingsbidrag och omkring 5 miljoner euro från sponsorer – totalt var omsättningen runt en kvarts miljard kronor, varav mer än hälften var vinst. Allt pekar på att det är mer i år och att omsättningen snart närmar sig en halv miljard kronor.

Pengar finns det alltså gott om alltså, och denna upplaga av Cannes Lions slår också extra hårt på stora trumman med fler Hollywood-namn och andra superkändisar.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.