Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cannes Lions får hård kritik

Publicerad: 16 oktober 2009, 05:57

Det är ingen större risk för byråer att skicka in fejkad reklam till Cannes Lions nästa år. Tävlingsledningen kommer inte straffa några fuskande byråer med ”hänsyn till de som inte fuskar”.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

DDB Brazils omtalade annons för WWF.

Efter skandalen med DDB Brazils fejkannons, i One Show och Cannes Lions i år har de stora reklamtävlingarna stramat upp sina reklamregler.

One Show har tagit i med hårdhandskarna. En fejkannons, gjord för en fiktiv uppdragsgivare eller har inte godkänts av uppdragsgivaren, leder till avstängning i fem år.
Brittiska D&AD använder en annorlunda metod. Om D&AD upptäcker fusk hängs de kreativa cheferna som ansvarar för annonsen ut som fuskare.

Nu har Art Directors Club presenterat sin policy och den följer till stor del D&AD:s skampåleupplägg.

De stränga reglerna kommer från branschorganisationer vars huvudsakliga syfte inte är att vinstmaximera.

Världens största och viktigaste reklamtävling Cannes Lions är annorlunda. Arrangör är brittiska medieföretaget EMAP som även driver Dubai Lynx och Spikes Asia Festival.

Alla tre festivalerna drivs som företag och jobbar för att få in så många bidrag som möjligt. Åtminstone Dubai Lynx och Spikes Asia Festival har rykte om sig att innehålla många fuskbidrag.

Tidigare har ledningen för Cannes Lions förklarat att man ser över sina regler och diskuterar med branschen. Och tydligen vill inte branschen bli avstängd eller uthängd om den fuskar.

I går presenterade Cannes Lions sin policy i ett pressmeddelande. Och det blir inga större ändringar i reglerna. Endast de som gjort en fejkannons kommer att strykas från tävlingen. Om det betyder det kreativa teamet eller teamet plus kreativa chefen är dock oklart. Vad som är klart är att byrån inte stängs av och ingen ska hängas ut. Anledningen, enligt Cannes Lions, är att de kreatörer på en fuskande byrå som inte fuskar inte ska straffas.

Hur det kommer påverka Cannes Lions anseende återstår att se.

Reklambloggen Agency Spy skräder inte orden:
”Cannes Lions är ansedd som det finaste inom reklam men vi måste ställa frågan ’varför?’. Just nu förtjänar tävlingen inte titeln eftersom den klarar av att höja nivån på branschen”.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.