Reklam
Cannes Lions portar ryska byråer
Publicerad: 4 mars 2022, 12:46
Tävlingens ägare Ascential säger även att de kommer göra en ”betydande” donation till välgörenhetsorganisationer aktiva i Ukraina.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har en lång rad företag valt att avsluta sina affärsrelationer med ryska företag eller pausa sin verksamhet i landet. Ryska landslag och idrottsföreningar har även portats från en rad tävlingar, däribland fotbolls-VM.
Nu väljer reklamvärldens världsmästerskap Cannes Lions att stänga dörren för ryska byråer. Ryska medborgare kommer heller inte att vara välkomna till sommarens festival.
Samtidigt meddelar Ascential, bolaget som äger Cannes Lions och en rad andra internationella reklamtävlingar, att de Ukrainska byråer som har möjlighet att tävla inte behöver betala några anmälningsavgifter. Ukrainska medborgare kommer heller inte behöva betala någon entréavgift.
Slutligen meddelar Ascential att de kommer göra en ”betydande” donation till välgörenhetsorganisationer aktiva i Ukraina.