Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cannes Lions prisar insatser för jämställdhet

Publicerad: 3 mars 2015, 08:58

Guldlejon

Med start i år kommer reklamfestivalen Cannes Lions belöna insatser som motverkar sned könsfördelning med den nya kategorin Glaslejonet. Överskottet av intäkterna kommer att bidra med att skapa mer könsneutral kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsSheryl SandbergCannes Lions 2015

Det nya priset är framtaget tillsammans med LeanIn.org. Organisationens kampanj "See It Be It" där unga tjejer lyftes fram som förebilder inom matematik och forskning fick stor uppmärksamhet förra året.

Grundare till organisationen är Facebookchefen Sheryl Sandberg som själv kontaktade festivalarrangören och frågade om de kunde lyfta frågan tillsammans.

– Du kan inte bli det du inte kan se och hur vi marknadsför oss mot kvinnor är väldigt viktigt. Om våra budskap till män och kvinnor är jämlika kommer vi att bidra till att skapa en mer jämlik värld, säger Sheryl Sandberg i ett uttalande till AdAge.  

Den nya kategorin kommer ett antal månader efter att Cannes Lions tillkännagav att 6 av de 16 juryordförandena i årets tävling är kvinnor. Ordförande för Glaslejonets jury blir Cindy Gallop, grundare av BBH New York och jämställdhetsförespråkare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.