Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 Februari 2015, 09:56
Kampanjen för årets Cannes Lions.
Reklamfestivalen Cannes Lions brukar vara vikt för byråerna främsta talanger. Men festivalen uppmanar dem nu att tänka tvärt om. Budskapet i den nya kampanjen lyder: Ett delegatpass är billigare än ett avgångsvederlag.
När byråerna väljer vilka som ska få åka till Cannes Lions faller oftast valet på de mest talangfulla kreatörerna och strategerna. Och inte undra på det – ett delegatpass går loss på närmare 30 000 kronor per person för hela veckan.
Nu vill festivalen få besökarna att tänka tvärt om. De uppmanar byråerna att istället belöna sina sämsta medarbetare med ett resa till södra Frankrike, för att ta del av alla utställningar och föreläsningar som pågår under festivalen. Detta för att lyfta deras kreativa nivå och höja hela gruppen.
Eller som de konstaterar: "Ett delegatpass är billigare än ett avgångsvederlag".
Bakom kampanjen står McCann i London. Deras creative director Rob Doubal säger till Adweek att budskapet är humoristiskt, men att det ändå har en viktig poäng.
– Varför ska delegatpass vara vikta åt de som redan är fantastiska? Om vi verkligen vill ha en mer kreativ värld måste vi uppmuntra de som inte gör så bra i från sig att inspireras av Cannes Lions.
Fredrik Thambert