Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Cannes-trenden: ”Sadvertising”

Publicerad: 19 Juni 2014, 13:58

Adam Kerj, Digge Zetterberg Odh och Fredrik Thambert.

Cannes Lions pågår för fullt. Därför spelas veckans poddavsnitt in på plats mitt under den brinnande festivalen. Gäst är Adam Kerj, chief creative officer på 360i i New York.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsklubbenAdam Kerj

I fjol tog 360i storslam i Cannes Lions med bland annat ett Grand Prix och sex guldlejon. Adam Kerj, som för drygt två år sedan blev byråns kreativa chef, är mindre nöjd med årets utdelning. Ett brons och ett silver har det blivit hittills, båda för kunden Oscar Mayer.  

– Jag är lite besviken, men på det stora hela är vi nog nöjda. Vi hade räknat med lite mera, men det är lätt att göra det när det gick så bra förra året. Jag tror att vi gjorde några misstag och skickade in några jobb i fel kategorier, säger han bland att i Resumés podcast Kommunikationsklubben.

Flera av veckans stora vinnare är kampanjer som på ett eller annat sätt pekar ut problem i världen som de försöker lösa. Adam Kerj och Digge Zetterberg Odh slår fast att de senaste årens prat om att kommunikation bör ta större samhällsansvar har slagit rot på riktigt.

– Det är en trend med "sadvertising". Alla stora varumärken, som Coca-cola och Google, spinner på det just nu. Det känns som att varenda kund vill ha en "do good-movement" som är värderingsdriven, säger Adam Kerj i podden.  

För svensk del vann Forsman & Bodenfors Grand Prix i Cyber igår med den favorittippade kampanjen "Live test series". Att det kommer bli fler är veckans gäst övertygad om. På lördag delas lejonen ut i bland annat Film och Titanium & Integrated.  
– Hela kampanjen är briljant på så många sätt. Jag tror att det blir två till Grand Prix. Egentligen är vi andra bara här för att ta det som trillar mellan stolarna från den kampanjen.

Kommunikationsklubben produceras av Delorean.

Lyssna i iTunes eller Libsyn.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.