Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cannes-vd:n försvarar de höga priserna

Publicerad: 27 maj 2011, 07:44

Cannes Lions växer och levererar storvinster till ägarna Emap. Bara veckopassen går loss på 20 000 kronor per person. Vd Philip Thomas vill inte prata om ekonomin, men menar att priserna är motiverade.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

truefalse

Cannes Lions vd Philip Thomas ser inga konkurrenter till Cannesfestivalen: ”Det finns inget annat ställe där folk träffas som i Cannes.”

På kontoret i norra­ London pågår ett febrilt ­arbete med de sista förberedelserna inför årets Cannes Lions. Samtidigt är planeringen i gång för nästa års festival. De senaste åren har evenemanget växt både på längden och på bredden bortsett från den stora knäcken under f­inanskrisens 2009. Fler kategorier har instiftats och 2011 kan bli rekordåret i antal inskickade tävlingsbidrag. Vd:n Philip Thomas ser i dag ingen egentlig konkurrent.
– Det finns naturligtvis flera andra högt respekterade tävlingar, som One Show och D&AD. Men det finns inget annat ställe där alla träffas som i Cannes, eftersom det är en global festival. Det kommer besökare från 90 länder så det är en totalt global tillställning. Det finns inget liknande, säger han.

Cannes Lions har blivit till en kassako för ägarna Emap. Som Resumé kunde berätta i förra veckan gjorde moderbolaget en vinst på 52 miljoner pund, i dagens låga växel­kurs 514 miljoner kronor, bara under det första halvåret 2010. Philip Thomas vill inte berätta hur stor del av den summan som festivalen bidrog med.
– Vi pratar inte om vår omsättning och vinst eftersom vi ingår i en större koncern. Vi är inte tillåtna att göra det. Men vi hade en extremt svår kris 2009. Våra delegatnummer är inte tillbaka på 2008 års nivå. Där lider vi fort­farande av krisens effekter, säger han.

I år kostar ett veckopass 2 250 euro, knappt 20 000 kronor per person. Philip Thomas räknar upp en rad skäl till varför det är ett bra pris i förhållande till vad man får. Bland annat de namnkunniga talarna, seminarierna och de två enorma festerna.
 – Som du vet finns det säkert konferenser som hålls i Stockholm där två dagar kostar 5 000 euro, säger han.

2 250 euro är kanske ingen kostnad för en stor nätverksbyrå. Men för mindre byråer är det en helt annan börda. Kan ni inte göra så att också mindre aktörer lättare kan få ta del av festivalen?

– Tja, vi har tredagars-, fyrdagars- och Young Creativespass som är väldigt billiga. Men jag tror det handlar om att folk måste bestämma sig: Tycker de att det är värt pengarna? Finns det något annat event i världen med så mycket innehåll för det priset?
– Jag tycker att det är rätt billigt. Det är lite som att säga: Ska du köpa den eller den bilen? Ja, det beror på hur värde­fulla du tycker att de är. Vi har inte råd att göra det billigare om jag ska vara ärlig.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.