Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 augusti 2013, 09:57
Caremas nya varumärken.
Det har stormat rejält om varumärket Carema. Nu byter vårdkoncernen namn på sina varumärken. Äldreomsorgen ska heta Vardaga och verksamheten inom funktionsnedsättning får namnet Nytida.
Arbetet med att förändra Caremas varumärke inleddes under våren 2012. Detta efter en lång rad uppmärksammade granskningar av situationen på bolagets äldreboende Koppargården i Stockholm. Kommunikationsdirektören Karin Nyman förklarar:
– Det är viktigt att namnet är tydligt. Det var inte Carema. Det står för något som inte stämmer överens med arbetet som våra medarbetare gör. Vi kände att vi behöver en nystart, dels mot våra medarbetare och dels mot våra boende som inte känner igen sig i bilden som ges av våra verksamheter, säger hon.
Reklambyrån King har varit involverade i framtagandet av den nya varumärkesplattformen på det strategiska planet. Designbyrån Garbergs_project har tagit fram det nya grafiska formspråket.
– Vi vill att våra företagsnamn ska vara tydliga symboler för det fantastiska arbete som våra 13 000 medarbetare utför och den goda omsorg man får i våra verksamheter. Vi behöver en neutral nystart och vi behöver tydliggöra för såväl boende och närstående som för uppdragsgivare och medarbetare vad vi står för, säger Fredrik Gren, vd för Ambea, moderbolaget för Carema och Orkidén i ett pressmeddelande.
Fredrik Thambert