Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Carina Herly om Guldägget

Publicerad: 30 april 2015, 09:27

Carina Herly

Foto: Susanna Sköld

Under gårdagens Guldäggsgala vann Kings reseguide "Taxi trails" för Taxi Stockholm ett guldägg i kategorin digitalt.


Ämnen i artikeln:

Carina HerlyGuldäggetTaxi Stockholm

Det lyckade samarbetet med King inledde Carina Herly strax efter att hon börjat sitt uppdrag som marknadschef för Taxi Stockholm hösten 2014. Och sedan dess har de, tillsammans med King, tagit fram flera kampanjer som blivit framgångsrika. När Resumé ringer upp Carina Herly dagen efter vinsten är det en glad marknadschef som svarar.

– Åh, jag är så glad över att Taxi Stockholm uppmärksammades på det här sättet. Det är stort för det är det första priset i Taxi Stockholms 115-åriga historia. Jag hoppas att det ska öka den interna stoltheten och dessutom är det ett bevis på att vi har jobbat hårt. Istället för att fortsätta ett priskrig vill vi erbjuda våra kunder ett mervärde.

Varför tror du att ni vann Guldägg i kategori digitalt?
– Vi hade en bra grundidé. Vi använde vår kunddata från våra åtta miljoner körningar insiktsfullt och gjorde något relevant för målgruppen. Alla vill ju hitta smultronställena i en stad. Och det här har verkligen varit ett lagarbete tillsammans med King och mina fantastiska medarbetare på marknadsavdelningen.

Under tacktalet sa du att priset var stort för er eftersom det varit ett tungt år och att ni har lyckats vända tuffa siffror – kan du utveckla det?
–-Taxi Stockholm har haft en nedåtgående trend sedan 2011. Vi har tappat marknadsandelar, det har kommit in nya aktörer och vi har sett ett priskrig. Det gjorde att vi var tvungna att hitta någonting som fokuserar på något helt annat. Jag insåg snabbt att vi var tvungna att vara superkreativa, förvalta våra pengar väl och våga – och det har vi lyckats med tillsammans med King.

Ni har gjort en rad framgångsrika kampanjer med King – varför tror du att ert samarbete har gått så bra?
– Vi har en öppen och spänstig diskussion och lär oss kundresan tillsammans, vilket gör att framgången kommer nu när vi hittat en röd tråd. Och då kan vi också vara kreativa tillsammans med de här fantastiska kreatörerna.

Vad har varit roligast under ditt första år som marknadschef på Taxi Stockholm?
– Att lära känna en helt ny bransch, som dessutom är formbar och under förändring. Och att få vara med på den här resan och genomgå en digital transformation – det har varit det roligaste.

Hur firade ni vinsten i går?
– Vi köpte en stor flaska champagne, skålade och kramades!

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.