Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 april 2011, 08:57
Carlsberg gör en global ompositionering av sitt varumärke. Företagets nya slogan blir ”That calls for a Carlsberg!” överallt i världen – utom i Sverige. Här behåller man ”Probably the best beer in the world”.
Ämnen i artikeln:
CarlsbergDen nya positioneringen bygger på inspiration från företagets arv och värderingar. Innovation, passion, medborgaranda och utforskande var centrala ledord för grundarna av Carlsberg och är något som företaget tagit fasta på inför nypositioneringen.
Reklamfilmerna med Carlsbergs nya slogan släpps idag. På torsdag släpps även en smartphone-app.
– Carlsberg som premiumöl har en bra position i Sverige. Nu gör vi en storsatsning internationellt och i Sverige för att stärka positionen på marknaden, Henric Byström, pr-chef på Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.
Carlsbergs nya identitet ska uppmuntra konsumenterna att ”göra det rätta” – och sedan belöna sig med en Carlsberg för insatsen, därav företagets nya slogan ”That calls för a Carlsberg!”.
Sverige, som en av få marknader, kommer dock att behålla ”Probably the best beer in the world”. Svenska konsumenter kommer ändå att stöta på det nya uttrycket, bland annat genom en ny förpackningsdesign, annonser och reklamfilmer.
Reklamfilmerna är producerade av Fold 7 och kommer att visas i TV6, Kanal 5 och TV3.
Malin Carlehäll
Ämnen i artikeln:
Carlsberg