Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Carlshamn Mejeri släpper soygurtar

Publicerad: 9 februari 2009, 10:59

2008 återlanserade Carlshamn Mejeri varumärket. Sedan dess har endast margarin funnits i portföljen. Nu tar företaget nästa steg och släpper bland annat den nya produkten Soygurt. Åkestam Holst har gjort marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Carlshamn Mejeri släppte den här veckan åtta nya produkter. Det rör sig om matlagningsprodukter, drycker och företagets nyhet: Soygurt.
– Vi går nu in i helt nya kategorier med varumärket Carlshamn Mejeri. Vi rör oss fortfarande i mejeriavdelningen, men vårt fokus framåt ligger på mjölkfritt mejeri vilket innebär produkter som har en bas av vegetabiliska råvaror såsom till exempel havre, soja eller rapsolja, säger Mette Krabbe Åkerlind, marknadschef på Raisio Sverige.

Till en början kommer Carlshamn att fokusera distributionen av produkterna i butik och på att bygga varumärket med hjälp av erbjudanden till kunderna.
– Vi kommer att gå igång med en mediekampanj i mars med tv i kombination med print/magasin och butiksmedia. Det är viktigt för oss att ha en närvaro både i media och nära köpet. Vi har ju redan väldigt hög kännedom, men vi måste också jobba upp frekvensen för att påminna om varumärket.

Åkestam Holst tog över Carlshamn Mejeri 2008. Reklambyrån står i det här fallet bakom både design och marknadsföring.

Vad vill ni att folk ska tycka om designen?
– Ränderna är en viktig del av Carlshamn Mejeris identitet och den visuella kommunikationen. Payoffen ”Ränderna går aldrig ur” bygger ju också på detta. Förutom att designen ska förmedla det okomplicerat goda vill vi att man ska bli glad av att se och använda våra produkter, säger Mette Krabbe Åkerlind.

Vilken är målgruppen för produkterna och för kampanjen?
– Med de åtta nya produkterna som lanseras vecka sex vill vi nå en grupp som söker alternativ till komjölksbaserade produkter men också göra den mjölkfritt mejeri mer tillgängligt för ”vanliga människor”. Styrkan i Carlshamn Mejeri som varumärke är just att det tilltalar en bredare grupp.

Vad har ni för budget för kampanjen?
– Ingen kommentar.

Soygurt är en sojabaserad yoghurt.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.