Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Carlshamn upp i smöret igen

Publicerad: 1 februari 2008, 09:41

Gott gott i gott gott. Åkestam Holst har fått uppdraget att väcka liv i klassiska varumärket Carlshamn. Byrån vann världsledande Raisios upphandling i konkurrens med tre andra byråer.


Göran Åkestams "got-i-gott-gubbar" i Carlshamnreklamen blev snabbt folkkära och varumärket har fortfarande 96 procents kännedom.

Ett riktig turnaround väntar både Åkestam Holst och Carlshamn.

Det klassiska varumärket begravdes för ett par år sedan, men återuppväcks sedan försäljningen av ersättaren Keiju rasat.

Finländska livsmedelsföretaget Raisio köpte Carlshamn  2002.

Bolaget, noterat på nordiska OMX-listan, omsatte drygt 400 miljoner euro under förra året och är en av Finlands största livsmedelsproducenter.

Raisio är också världsledande inom så kallad functional food. Vegetabiliska margarinet Keiju och kolesterolsänkande Benecol är Raisios största varumärken, med försäljning i över 20 länder.

Men när Raisio under 2006 ersatte Carlshamn med Keiju var det ett strategiskt misstag. Försäljningen föll kraftigt.

– I dag har vi cirka två procent av marknaden. Unilever och Arla dominerar, säger Mette Krabbe  Åkerlind, Raisios svenska marknadschef.

Hon kom till bolaget förra året, när Raisio bytte ut ett par nyckelpersoner i  svenska ledningen.

Budskapet från ägarna var tydligt: Ta tillbaka de förlorade marknadsandelarna och öka försäljningen.

Den radikala lösningen blev alltså att ta tillbaka Carlshamn – en svensk reklamklassiker och ett etablerat varumärke.

– Carlshamn har fortfarande 96 procents kännedom hos svenskarna. Det vore oklokt att inte utnyttja den styrkan i varumärket, säger Mette Krabbe Åkerlind.

– De flesta konsumenter i det här segmentet är också mycket trogna sina varumärken och byter sällan.

Raisio har tidigare inte jobbat med en svensk byrå i strategiska kommunikationsfrågor.

– Vi  jobbar med Klirr i butik, men vi fastnade för Åkestam Holsts helhetserbjudande.

Arbetet med att återlansera Carlshamn har redan inletts.

– Vi får se de första kampanjerna i vår,  när och i vilka medier har vi ännu inte bestämt. Men det blir en stor kampanj.

Mångmiljonbelopp?
– Det berättar jag inte.

Hur långt sträcker sig samarbetet med Åkestam?
– Vi ska jobba tillsammans minst ett år framåt.

Och hur stort är uppdraget?
– Jag passar även på den frågan.

Priserna på mjölkråvara har drivit upp priset på mejeriprodukter, räknar ni med att konkurrera med pris?
– Det gör vi, vegetabiliska råvaror har inte ökat lika mycket i pris.

Arbetsgruppen

Johan Landin, ad
Filip Laurent, copy
Anna Nolendorfs, produktionsledare
Nico Hasselström, projektledare
Dan Landin, planner

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.