Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 juli 2010, 10:19
Lagom till sommarhettans peak släpper Carlshamn flera nya Smoothies. Bakom designen står Åkestam Holst.
Åkestam Holst fick uppdraget att relansera varumärket Carlshamn Mejeri, både reklamen och förpackningarna, 2008. Det började blygsamt med margarin till att idag omfatta en portfölj med både mejeri- och bageriprodukter. I början av 90-tale sedan lanserade copy, tillika vd på Åkestam Holst Göran Åkestam, det idag välkända begreppet “Gottgottigottgott”.
I dagarna släppte mejeriet nya smoothies, som tidigare är det Åkestam Holst som står bakom designen, och ränderna går inte ur.
– Vad gäller designen för samtliga produkter har vi från början velat skapa en okomplicerad form med enkla, nästan naiva illustrationer (utförda av formgivaren Annika Frankel) till mejerivarorna. Bageridelen har rena men smakfulla bilder av fotograf Pelle Bergström/SKARP. Ränderna som funnits med länge ska påminna om bolsterrand, trasmattor och annan nordisk design, säger Lars Beacklund, ad på Åkestam Holst.
Tero Marjamäki