Reklam
Caroline af Ugglas i kampanj mot trafficking
Publicerad: 24 maj 2013, 13:57
Foto: Pressbild/Linus Hallsénius/TV4.
Konstnären och artisten Caroline af Ugglas är delaktig i kampanjen ”Business Against Trafficking”, initierad av organisationen Real Stars.
Ämnen i artikeln:
ReklamMH
Magnus Helander
RealStars är en ideell organisation som grundades 2010 med syfte att verka för en bättre värld, fri från sextrafficking.
Tidigare i år sjösatte organisationen kampanjen ”Travel for Fair Sex.” Där satte man fingret på att många av de resmål som svenskarna älskar mest också är platser för sexturism – något som inte får utrymme i den traditionella marknadsföringen.
Nu drar Real Stars igång ”Business Against Trafficking”, med syftet att frågan blir en del av företagens CSR och ansvarsfrågor.
För att främja ändamålet har konstnären och artisten Caroline af Ugglas bidragit med en unik tavla som tryckts upp i en begränsad upplaga.
– Jag stöder många saker. Jag tycker att man har som plikt att göra det om man kan, att stödja människor som har det svårt och far illa. Förhoppningsvis finns det fler som känner som jag, och gillar tavlan, köper den och därigenom stöder arbetet mot trafficking, säger Caroline af Ugglas.
Business against trafficking är en del i nätverket Marknadschefernas CSR-projekt 2013. Trafficking för sexuella ändamål ökar kraftigt i Europa, ändå är det en fråga som har en undanskymd roll i CSR-sammanhang.
– Jag tror att det finns mycket engagemang och vi vill att företag ska bry sig om de här frågorna, säger PeO Axelsson från Marknadscheferna.
– Mänskliga rättigheter är inte bara är en fråga för myndigheter och ideella organisationer.