Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Casalls reklam för kvinnotights könsdiskriminerande – mot män

Publicerad: 29 September 2020, 11:59

Träningsvarumärket Casall marknadsförde sina tights med copyn ”Strong Supportive Stylish (Like your husband used to be)”. Skämtet föll inte Reklamombudsmannen i smaken som anser att budskapet reducerar män till objekt.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSexismCasall

Det var i ett sponsrat inlägg på Facebook som Casall marknadsförde ett par svarta träningstights i flexibelt material. På bilden ser man en kvinnokropp i profil som är beskuren vid midjan, iklädd de svarta tightsen. Över produkterna står orden ”Strong Supportive Stylish” uppradade tillsammans med texten ”Like your husband used to be” inom parentes.

En anmälare skriver till RO att annonsen reducerar mannen till ett objekt med egenskaper som traditionellt förknippas med en stereotyp manlig könsrolll. En annan anmälare menar att reklamen befäster en gammaldags bild av att män, som inte bryr sig om sitt utseende eller sin partner. 

I sitt svar till RO skriver Casall att de har visat annonsen för män som ”tycker att reklamen är riktigt roligt och inte alls kränkande”.

”Generellt är annonsören extremt seriös i allt man gör och har annonserat på olika sätt sedan snart 40 år och har aldrig blivit anmälda för något, utom nu när annonsören försökte få ett leende på läpparna på de som läste texten i reklamen”, skriver varumärket bland annat i sitt svar. 

Reklamombudsmannens opinionsnämnden anser dock att påståendet i annonsen återspeglar en bild av att män i en parrelation med tiden slutar bry sig om hälsa, utseende och relationen med sin partner. RON bedömer att reklamen framställer män på ett stereotypt sätt som är nedvärderande för män i allmänhet.. Reklamen är därför könsdiskriminerande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.