Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Casino Cosmopol byter reklamstrategi

Publicerad: 19 Februari 2010, 15:07

”Bjud in så många kompisar du vill till en minnesvärd dansbandskväll”, kan du läsa på Casino Cosmopols nya kampanjsajt där även mat, underhållning och temakvällar erbjuds. Kampanjen är ett samarbetet med Some Guys, som påbörjades i höstas och är den största reklamkampanjen som gjorts av Casino Cosmopol på nätet.


Ämnen i artikeln:

Casino Cosmopol

Kampanjsajten.

Marknadschefen för Casino Cosmopol, Peter Dennbrink, vill nu satsa på offensiv reklam för det statliga kasinot och all reklam framöver ska vara tydlig med budskapet med att föra ut kasinot som nöjesarena.

– Casino Cosmopol ska in i svenskarnas medvetande genom nöjessatsningen. Vi riktar nu fokus på att bli en naturlig del av nöjeskartan. Därmed kommer vi också förmedla det i våra reklambudskap nu och framöver. Det är en ny reklamstrategi från vår sida, säger Peter Dennbrink.

Kommer reklamkampanjen leda till mer spelmissbruk om ni nu lockar över folk från krogarna för att komma och spela?
– Det är klart att det kommer att komma fler folk till kasinot men de kommer för nöjen och inte för att spela, säger Dennbrink.

Nu reagerar Maria Larsson, ansvarig folkhälsominister på Casino Cosmopols reklamsatsning:
– Det är viktigt att betona att Casino Cosmopol har en skyldighet att hålla sig inom de legala och etiska ramar som givits för verksamheten, säger Larsson.

Hur går det statliga monopolets folkhälsoperspektiv ihop med massiva reklamsatsningar som riskerar att göra fler människor spelberoende?
– Sverige har tidigare fått kritik för överdriven marknadsföring av spel. Regeringen har tagit kritiken på allvar och gav också i direktiven till spelutredningen i uppdrag att särskilt redovisa författningsförslag till hur en mer restriktiv reglering kring befintliga aktörers marknadsföring ska se ut.

Vad innebär det ur ett folkhälsoperspektiv att marknadschefens strategi för Casino Cosmopols reklam ska vara "att komma in i svenskarnas medvetande"?

– Man ska inte underskatta riskerna för spelberoende vid spel på kasinon. Spelet sker i en miljö som kan locka till överdrivet spelande. Därför har regeringen också ålagt Svenska Spel att vidta särskilda skyddsåtgärder för att undvika sådana risker vid spel på kasinon.

Vad kommer det innebära ur ett folkhälsoperspektiv att Casino Cosmopol skärper upp reklamen?
– Det är oklart vad som menas med att skärpa upp reklamen. Svenska Spel har redan i tillståndet för att bedriva kasinoverksamhet krav på sig att marknadsföringen ska ha en inriktning som är socialt ansvarstagande, så att den inte uppfattas som alltför påträngande.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

Casino Cosmopol

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.