Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Casinochefen om "Reklampaus"-kampanjen: Har lyssnat på kritiken

Publicerad: 24 april 2019, 11:13

I slutet av förra året stämde KO Ninja Casinos reklam. I veckan gick bolaget ut med det betydligt mer lågmälda budskapet "Reklampaus-vi ses när du laddat batterierna. För Resumé berättar Global Gamings koncernchef Joacim Möller varför kampanjen görs.


Ämnen i artikeln:

Ninja CasinoSpelreklamReklam

"Vinsten på banken inom fem minuter" och "Klockrena vägen till guldet", det var två av budskapen i Ninja Casinos reklamkampanj som gick upp i december 2018 och som Konsumentombudsmannen valde att dra till Patent- och marknadsdomstolen. KO ansåg att kampanjen bröt mot lagstiftningens krav på måttfull spelreklam genom att överdriva möjligheten till vinst.

I veckan gick Ninja Casino ut med ett lite annorlunda reklambudskap som i hög utsträckning står i kontrast till den stämda kampanjen, bland annat på utomhustavlor och i Stockholms tunnelbana med texten "Reklampaus" i fet stil samt underrubriken "Vi ses när du laddat batterierna".

Varför gör ni den här kampanjen?
– Det finns två huvudanledningar. Dels hur debatten har utvecklats kring spelreklamen efter Shekarabis utspel, medierapporteringen och den allmänna kritiken bland folk. Samtidigt har vi beställt medieutrymme i november då debatten såg helt annorlunda ut och som vi inte kan avbryta hur som helst. Då valde vi att skapa ett budskap som är lågmält och långt ifrån aggressiv spelreklam. Kampanjen ska visa att "vi hör vad ni säger" och att vi tar en paus.

Men ni tar inte en paus?
– Jo vi tar en reklampaus från det som uppfattas som påträngande i debatten. Som bolag tar vi så klart inte en paus och vi tror fortsatt på att erbjuda det som är "snabbt och enkelt".

Kan man säga att ni har lyssnat på kritiken?
– Absolut, och även om vi gör det med glimten i ögat så är den här kampanjen inte ironisk på något.

Hur ser ni på den här kampanjen i förhållande till den granskning som just nu görs på Ninja Casino av KO?
– Som tidigare kommunicerats anser vi att vi kan marknadsföra hur smidigt och enkelt det är att använda Ninja Casino. Vi tycker inte att det strider mot regelverket. Den här kampanjen ska man se i ljuset av det den debatt som förts de senaste månaderna och jag hade gärna sett att vi justerat budskapet tidigare men eftersom kampanjen för december-mars beställdes förra hösten så visste vi då inte hur läget skulle utvecklas.

– Då diskuterades exempelvis inte volymfrågan överhuvudtaget, vilket vi nu har tagit hänsyn till. Vi har heller inte överdrivit på något sätt i den reklam som granskas, men budskapet togs fram utan hänsyn till diskussionen om aggressiv spelreklam.

Joacim Möller berättar att buskapet "Reklampaus" bara kommer ett rulla den närmaste tiden under en övergångsperiod till nästa kampanj tar vid. I en tidigare intervju med Resumé har Global Gamings vd berättat att bolaget i ett första steg köper reklam i räckviddsmedier för att sedan satsa på mer kostnadseffektiv riktad reklam.

Vad säger du om uppgifterna om att Shekarabi nu ska föreslå ett förbud mot reklam för "farliga spel" ett förbud som med stor sannolikhet skulle drabba er?
– Jag har ingen information mer än det som stod i pressmeddelandet på regeringens hemsida, avslutar Joacim Möller.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.