Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Castro dragplåster för Adidas

Publicerad: 18 juni 2008, 09:53

Den tidigare diktatorn Fidel Castro väljer återigen Adidas-kläder när han gör comeback i världspressen. Redan vid Castros förra comeback kunde Resume.se berätta var han fått tag på kläderna.


Fidel Castro. Foto: Scanpix

Han var länge den längst sittande statschefen i världen, Kubas diktator Fidel Castro. På senare år har han sakta trappat ner på de politiska åtagandena, för att så småningom lämna över presidentposten till sin bror Raul, och har uppträtt i en mer ”casual” klädsel än de tidigare kakidräkterna från revolutionsåren.

Det har gett marknadsfolket på Adidas huvudbry. För Adidas är klädmärket som diktatorn valt vid upprepade tillfällen, senaste i dag när bilderna på en tillfrisknande Castro kablas ut över världen.

Han använde samma klädsel vid ett möte med USA:s expresident Jimmy Carter för flera år sedan, liksom när han varit sjuk för två år sedan. Vid det tillfället talade Resume.se med Patrik Nilsson, då vd på Adidas Sverige. Vi konstaterade att diktatorn fått kläderna från kubanska basebollandslaget.

– Det låter inte alls omöjligt. Vi har alltid haft en stark koppling till deras team, sa Patrik Nilsson.

– Vi är ett av världens största varumärken och är vana vid att våra produkter syns på människor som vi inte har samröre med. Det kan både vara positivt och negativt. Men jag tror inte varumärket tar någon skada.

Revolutionsmodet med Kubakepsen har varit framgångsrikt de senaste åren, finns det inte anledning att ta fram en revolutionskollektion?
– Vi hämtar mer inspiration ur dagens idrottsmode och kärleken till sport. Vi har tre divisioner inom Adidas – performance, lifestyle och sport lyx. Fidel Castro hade en ur performancekollektionen.

Publicitet är per definition bra, vad är värdet av den publicitet som Castro gett er?
– Internationellt sett har det inte varit sådana kopplingar som gjorts i Sverige. Jag är på huvudkontoret i Tyskland just nu, och här har man inte hört något.

Vad skulle du säga om Kim Jong Il nu visar upp sig i Nikedress?

– Jag vet faktiskt inte, sa Patrik Nilsson.

I våras berättade Resumé om Adidas payoff ”Impossible is Nothing” som fokuserar på idrottspersonligheter som tagit sig förbi svårigheter i livet. Sean Thompson, cd på 180 i Amsterdam, förklarade payoffen:

– Det första man får lära sig som copy är att jobba med ord som är positivt värdeladdade, och här hade vi två negativt laddade ord som kolliderade och ändå på något sätt fick ett positivt budskap.

Han fortsatte:
– Har du en bullet proof-idé kommer resten av sig själv.

Han kanske inte är en elitidrottare, men väl en långdistanslöpare, den 82-årige mannen från Havana. Fidel och Castro är två namn som vanligtvis är negativt laddade. Frågan är om motsatsen uppstår när de sätts samman.
Han har i alla fall dykt upp igen mot alla odds och bevisat att impossible is nothing.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.