Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Castrol smörjer bilförare – i realtid

Publicerad: 22 September 2009, 06:26

Mer personifierad reklam i realtid kan det inte bli. I en ny kampanj för Castrol får bilförare runt London information på digitala stortavlor om vilken motorolja som passar just deras bil.


Ämnen i artikeln:

OgilvyClear Channel

Bilarnas registreringsnummer läses av – sedan får bilägarna förslag på lämplig motorolja.

Det är Ogilvy Advertising och Clear Channel som tillsammans använt digital teknik till sin fulländning i nya kampanjen för Castrol.

Ett förspel var kampanjen Right Oil Right Car där bilägare skickade bilens registreringsnummer med sms till Castrol. Några sekunder senare fick bilägaren information om vilken Castrololja som passade bäst till bilen.

Nu behöver bilägarna i London inte ens skicka sms. Längs trafikleder, kända för att skapa köer, har Castrol arrangerat kameror, av typen fartkameror som polisen använder, som läser av bilarnas registreringsnummer. Bilens nummer skickas till en bildatabas och utifrån informationen om bilmärke och modell skickar Castrol förslag på lämplig motorolja vilket publiceras på stortavlan.

Enligt Clear Channel tar processen inte längre än två sekunder.

Den personifierade reklamen på stortavlorna ligger kvar i 7,5 sekunder åt gången. Information om de passerande bilarna lagras inte.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OgilvyClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.