Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Catt Olssons nya smörjobb

Publicerad: 8 september 2010, 14:01

En av sommarens hemligaste reklambyråaffärer är klar. I tysthet har mejerijätten Valio gjort en total intern omorganisation och i samband med detta kastades reklambyrån Abby Norm ut. Nu har man skrivit avtal med en ny reklambyrå, Catt & Co, kan Resumé avslöja.


Ämnen i artikeln:

Abby NormCatt & Co

truefalse

”En otroligt rolig uppdragsgivare”, säger Catt Olsson, cd och vd på Catt & Co. (Foto: Björn Elgstrand)

I början av 2009 valde finska Valio Abby Norm till ny reklambyrå efter en större pitch, ledd av Max Apéria. Men lite mer än ett år senare har samarbetet gått i stöpet.

En intern omorganisation och en total översyn över hur man vill arbeta ledde till Valios brytning med Abby Norm, erfar Resumé. Nu har mejerijätten valt en ny byrå, denna gång utan en traditionell pitch.
– När vi satt och såg över hur vi skulle arbeta och hur vi kunde effektivisera oss kom vi fram till att vi ville ha en lite mindre och mer flexibel byrå. Catt & Co matchar oss i rätt läge, säger Susanne Sjöblom på Valio.

Strax innan sommaren sades Abby Norm upp och förhandlingarna med Catt & Co började. Nästa stora kampanj beräknas komma ut redan till hösten.

På Catt & Co tas Resumés uppgifter emot med för­våning.
– Vem har du fått höra det här av? Vi har ju skrivit på ­sekretessavtal! säger Catt Olsson, cd och vd på Catt & Co. Senare bekräftar hon Resumés uppgifter.
– Ja, det stämmer att vi har börjat samarbeta med Valio.

Vad är det ni kommer göra?
– Rent konkret har vi inte hunnit gå in i dessa samtal ännu. Men det handlar om allt från konkret traditionell kommunikation till förpackningsdesign. Valio verkar inom ett fantastiskt roligt segment, och är en otroligt rolig uppdragsgivare.

I dag är Valio marknads­ledande inom laktosfritt och har en stark position inom yoghurt. Smör var den produkt som man startade med och förra året gick också kampanjen ”Smörsångaren”, signerad Abby Norm tungt i flera olika medier. Innan dess satsade man på prutthumor när man kampanjade för det laktosfria sortimentet.

Catt & Co grundades 2002 och har enligt det senaste bokslutet 7 anställda.

Ni är en relativt liten byrå, hur funkar det med att ha storuppdrag?
– Vi är som en lövgroda – vi kan blåsa upp oss när det behövs och vara små när det behövs. Vi är 7 på kontoret, sedan har vi fasta frilansare som vi kan plocka in, så allt som allt är vi en styrka på 15– 20 personer, så det är inga problem att ha lite större kunder också.  

Andreas Morne, vd på Abby Norm, tar förlusten med fattning.

När ni fick Valio sade du att det var en stor kund för byrån, hur påverkar det här tappet er?
– Det är tråkigt att samarbetet har avbrutits, men det är business as usual, säger han.

Fick ni veta någon anledning till brytningen?
– Vi har fört en diskussion, men den låter jag stanna mellan oss och Valio. Vi skiljs som goda vänner.

Hur påverkar det här byrån?
– Det påverkar inte oss på något sätt, vi har en positiv trend och det är full fart framåt. Valio var en mellanstor kund för byrån, och det är tråkigt att det har avbrutits.

Valio

Valio har ett produktsortiment på cirka 50 artiklar. Företaget är Finlands största och mest kända mejeriföretag. År 1994 gjorde märket entré på den svenska marknaden. År 2007 låg omsättningen på cirka 42 miljoner euro. I Sverige har man enligt det senaste bokslutet (2009) 43 anställda och en omsättning på 544 Mkr. Valios webbyrå är Daytona.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Abby NormCatt & Co

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.