Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Centern lanserar kampanjen #tågupproret: ”Folk är förbannade”

Publicerad: 25 oktober 2017, 08:30

Centern lanserar #tåguppropet, en kampanj för att tågen ska gå i tid. En namnlista med protester ska lämnas över till infrastrukturminister Tomas Eneroth.


Ämnen i artikeln:

CenternContentReklam

Kampanjen #tåguppropet är sprungen ur den utlovade tågsatsning som partiledare Annie Lööf presenterade på Centerns partistämma i slutet av september. Partiet investerar i höstens budgetmotion 4 miljarder kronor mer på drift, underhåll och regionala järnvägar än vad regeringen gör i sin budget.

– Det här är en viktig satsning som går väl ihop med Centerns vision om hela Sverige ska få leva och att folk ska kunna bo på landet. Vi riktar oss framförallt till pendlare som drabbas av återkommande förseningar. Folk är förbannade, säger partiets content manager Emma Fahlstedt till Resumé.

#tåguppropet är ett brett initiativ som kommer att utgå från Centerns egna kanaler, men även annonsering. Partiet kommer också göra ett upprop på sajten som vem som helst kan skriva under. Listan kommer sedermera att överlämnas till infrasktrukturminister Tomas Eneroth och regeringen. Man planerar även en intensiv pressbearbetning och debattartiklar i olika tidningar.  

Kampanjen stöttas också med bilder och filmer på sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram.

Kommer ni även att göra datadriven kommunikation riktade till pendlare?
– Kampanjen är riktad brett, men vi kommer att försöka nå pendlarna och andra målgrupper specifikt genom riktad annonsering på Facebook.

Emma Fahlstedt berättar att centerpartiet gjort en kraftsamling på contentproduktion sedan 2015, bland annat genom hennes roll som content manager. #tåguppropet är framtaget helt utan byråer.

– Vi är en jättetight organisation där press- och kommunikationsavdelningen arbetar nära varandra som en redaktion.

Kommer kampanjen också synas utomhus, i anslutning till stationerna?
– Vi utesluter inte det, vi får se hur det utvecklas. Men det är en väldigt stor budgetsatsning från partiets sida. Vi tycker att frågan är väldigt viktig. Men våra egna kanaler kommer att vara motor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CenternContentReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.