Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Centerpartiet i slutfas av pitch

Publicerad: 25 mars 2008, 14:57

Centerpartiet har i största hemlighet genomfört en upphandling av reklambyrå som väntas bli klar inom kort. Fem byråer återstår i diskussionerna om vem som ska hjälpa partiet under EU-valet och riksdagsvalet 2010.


Lena Forsman, kommunikationschef på centerpartiet.

– Vi har träffat ett antal byråer och har kommit en bit på vägen. Vi är inte riktigt klara för det ska förankras i partiledningen, säger centerpartiets kommunikationschef Lena Forsman till Resume.se.

Max Apéria på Sveriges Annonsörer har varit byråvalsrådgivare i pitchen som omfattat fem byråer.
Centern jobbade i senaste valet med ett nätverk av frilansar och arbetade dessförinnan med Z:Co. Mest uppmärksamhet har dock valaffischerna från 1998 väckt. ”Det här är Lennart” från Hall & Cederqvist blev en av 1990-talets mest omtalade kampanjer men den räckte inte långt i valet och så småningom kastade Lennart Daléus in handduken.

I senaste valet gick det bättre för centerpartiet som fick en ny väljarbas i storstadsregionerna och det är också utmaningen för partiet inför de kommande valen.

– Det finns ett intresse för oss i storstadsregionerna. Samtidigt måste vi kommunicera med den traditionella målgruppen utanför storstäderna, säger Lena Forsman och fortsätter:

– Det är dags att titta på hur vi ska jobba med marknadsföringen under EU-valet och valet 2010. Vi måste uppgradera oss och förstärka på olika områden. Vi behöver bred kompetens.

Kommer den byrå som vinner vara tvungen att leverera redan i EU-valet för att få förnyat förtroende till riksdagsvalet 2010?

– Vi har ju tuffa mål. Vi har sagt att vi ska ha tre mandat i EU-parlamentet och vi har ett mandat i dag. Känner vi att det funkar bra i EU-valet så kör vi vidare över 2010.

Vilket blir det viktigaste medievalet under de kommande valkampanjerna?

– Det blev inget riktigt internetval 2006 men jag tror att det blir det 2010. Men då blir det inte bara i datorn utan nya medier överhuvudtaget. Så vi är noga med att ha en bred kompetens.

Affischerna?
– Det är inte bara nytt som gäller utan även gammalt. Ser du på amerikanska valet så ser man människor som står med skyltar vid vägkanten. Man ska inte underskatta dem. Valstugor och valaffischer ska finnas kvar. De har en mobiliseringsuppgift och är lika viktiga för den interna som den externa kommunikationen.

Hur tänker ni kring samordning med resten av Alliansen? Är det dags för reklambyråerna att samordna sitt arbete?

– Vi har inte tänkt annorlunda än förra valet, än. Då samordnade vi oss under de sista två veckorna. Jag är inte säker på att våra reklambyråer måste samordna sig, det står kommunikatörerna i partierna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.