Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Centerpartiet väljer Waters Widgren

Publicerad: 29 april 2008, 13:24

Centerpartiet har gjort sitt byråval. Det blir Waters Widgren TBWA som ska sälja Maud till väljarna under valet till Europaparlamentet 2009 och riksdagsvalet 2010. – De har jobbat med värdebaserade organisationer och har bra strategitänk, säger kommunikationschefen Lena Forsman till Resume.se.


Lena Forsman, kommunikationschef på centerpartiet

Waters Widgren TBWA jobbade med folkpartiet under förra valrörelsen men förlorade uppdraget till Le Bureau efter valet. Nu har man vunnit centerpartiets pitch där fem byråer deltog i slutfasen.

– De uppfyllde grundkriterierna – strategi, kreativitet och kapacitet – och har en bra förståelse och bra tankar kring partiets kommunikativa utmaningar i valrörelsen, säger Lena Forsman till Resume.se.

– Och de har jobbat med värdebaserade organisationer. Till exempel Cancerfonden där vi tycker att det har funnits bra strategitänk. Det har de också visat för oss. De har bra kreativ höjd, heter det så? Rosa bandet är ett exempel, säger hon.

Centerpartiet har av tradition varit förankrat i landsbygden men har på sistone vunnit väljare i storstäderna och tidigare har Lena Forsman berättat för Resume.se om den utmaning detta innebär. Men det kommer inte att bli någon splittrad kampanj. I stället ska man hitta gemensamma nämnare hos väljarna.

– Det finns ju något som förenar alla, till exempel viljan att kunna påverka sitt eget liv. Vi ska kunna hitta ett tilltal och en tonalitet som fungerar hos båda grupper. Däremot kanske det blir en fråga om kanalval där det kan skilja sig åt.

I vintras var kommunikationscheferna från allianspartierna över i USA för att lära av primärvalskampanjerna och Lena Forsman tror att alla tittar på USA just nu.

– Vi har vissa lärdomar därifrån. De är ju duktiga på att kombinera traditionellt valarbete med gräsrötter och nya medier. Det handlar om ”både och”.

Centerpartiet har tidigare uppmärksammats för reklamkampanjer som ”Det här är Lennart” men de har inte nödvändigtvis gett ett starkt valresultat.

– Se på valet 1998, då gick det ju skitdåligt! Det viktigaste är ett bra valresultat och det är inte säkert att det som går bra i reklamvärlden ger fler väljare. Det är resultatet som räknas.

Projektledare på Waters Widgren TBWA blir Robert Schelin.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.