Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Centerpartiet vill äga kommunikationen på första maj

Publicerad: 30 April 2018, 09:11

I förvalskampanjen fortsätter Centerpartiet att profilera sig som det framåtblickande och medmänskliga partiet inom Alliansen.


Ämnen i artikeln:

Val 2018Annie LööfM&C SaatchiReklamValkampanj

Den 1 maj kommer många ur Sveriges arbetande befolkning gå ut och demonstrera för löntagares rätt i samhället. Dagen har genom alla tider varit förknippad med partier på den vänstra sidan av den politiska skalan.

Kanske är det just därför som Centerpartiet, precis som Moderaterna under kommunikationschefen Per Schlingmann, väljer att gå ut med sin förvalskampanj den 1 maj. Kampanjen är i grund och botten baserad på konceptet "Framåt!", framtaget av M&C Saatchi med målet att lyfta fram Centerpartiet som det Alliansparti som ser morgondagens möjligheter istället för att peka på problem.

– Förvalskampanjen ska med enkelhet och tydlighet lyfta våra värderingar och konfliktlinjer. Huvudsyftet är således inte att föra fram vår sakpolitik, för det gör vi ändå genom debatter, intervjuer och utspel. Här vill vi snarare väcka känslor och visa vad vi står för, tydliggöra Centerpartiet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

Kampanjen kretsar i mångt och mycket kring partiledaren Annie Lööf som ska signalera optimism och framtidstro. Den kommer att synas på 2000 utomhustavlor, i risk- och lokalmedier, på sociala medier samt i partiets egna digitala kanaler.

– Budskapen baseras på fyra teman: småföretagande, miljö, integration och vård. Vi tydliggör våra värderingar och vår plan genom att trycka på hur vi ser på saken, jämfört med våra meningsmotståndare. Vi svartmålar inte och försöker inte öka polariseringen, men är tydliga med hur vi skiljer oss. Vi avslutar med att uppmana potentiella väljare att ta ställning genom slutraden "Vilken väg väljer du?", säger Ola Spännar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.