Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Centerpartiets hån mot Bryssel-byråkratin

Publicerad: 7 Maj 2014, 08:31

En svensk hage får ha max 60 träd per hektar, enligt EU. Nu använder Centerpartiet humor i en ny reklamfilm inför EU-valet för att visa hur byråkrati står i vägen för viktiga frågor som miljön. Malmö-byrån The Fan Club ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Annie LööfCenterpartietOla Spännar

”Idag detaljreglerar EU alldeles för mycket. Vi vill i stället använda EU:s kraft för att lösa de stora miljöfrågorna.”

Så lyder budskapet från (C)-ledaren Annie Lööf o partiets nya reklam inför EU-valet den 25 maj.

Filmen är inspelad i Glimåkra i Östra Göinge avslutas med att (C) står för ”Närodlad politik”.

EU-reglerna  säger att om en markägare har fler än 60 träd per hektar så går denna  miste om EU-stöd – detta gäller även hagen där filmen har spelats in.

(C) tycker inte att EU ska lägga näsan i blöt i sådana frågor
–  Det är otraditionell politisk film. Vi berättar en historia som folk  kan le åt, men som faktiskt bottnar i verkligheten, säger  kommunikationschefen Ola Spännar i en kommentar.

(C) menar i stället att EU borde rensa bland sina arbetsuppgifter och lägga ökat fokus på miljön och mindre på detaljstyrning.
–  När man vill bygga en känsla är film oslagbart. För många är EU-politik  något komplicerat och tråkigt. Därför försöker vi sänka tröskeln till  valet och skapa intresse, säger Ola Spännar i en kommentar.

Filmen börjar visas på TV4 den 12 maj, men finns redan tillgänglig via partiets Youtube-kanal.

Partiet  har också särskilda EU-sidor på sim hemsidan där man exempelvis med fem  enkla frågor kan jämföra om ens åsikter om EU stämmer överens med  partiets åsikter.

Arbetsgrupp:
Reklambyrå: The Fan Club, Malmö.
Produktionsbyrå: King Edward, Malmö

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.