Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Centerpartiets valfilm – politikens Chipotle

Publicerad: 22 Augusti 2014, 14:40

Mattias Goldmann på Fores tror att Centerpartiet har inspirerats av Chipotles reklamfilm.

I veckan släppte Centerpartiet sin valfilm. Den liberala tankesmedjan Fores vd tror att partiet har låtit sig inspireras av restaurangkedjan Chipotles reklamfilm "Back to Start". Centerns kommunikationschef Ola Spännar förnekar.


Ämnen i artikeln:

Val 2014CenternCenterpartietChipotleOla Spännar

Reklambyrån The Fan Clubs animerade valfilm för Centerpartiet ska illustrera ett drömsamhälle där tunga, gråa byråkratklossar får ge vika för partiets hjärtefrågor; miljö, mat och småföretagande.

För tre år sedan kom restuarangkedjan Chipotle med den prisbelönade reklamfilmen "Back to start" som profilerar kedjan som ett ekologiskt alternativ. Mattias Goldmann, vd på den liberala tankesmedjan Fores, ser tydliga likheter mellan den hyllade reklamfilmen och Centerpartiets valfilm.

– Filmerna beskriver hur man kan vända utvecklingen på samma sätt. Chipotles film är förvisso längre. Det är lustigt att se hur ett parti verkar ha inspirerats av en reklamfilm på samma sätt som mig, säger Mattias Goldmann till Resumé.  

Tror du att Centern har haft Chipotle som inspirationskälla?
– Filmen har visats på reklamgalor och miljökonferenser, de måste ha sett den. Båda filmerna tar fasta på hur man skapar feelgood. Det är ett skolexempel, men huruvida de medvetet har använt Chipotle anspelar på Chipotles budskap vet jag inte.

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

– Roligt att Mattias ser likheter. Nu är han väl inte helt ensam om att ha sett den filmen. Men den sticker också ut, det gör den absolut. Det är ju trots allt inte så vanligt med den här typen av animerad samhällskommunikation.   Det är dock inte så att vi försökt "göra en Chipotle".

– Det finns ett antal internationella exempel, även om jag inte hittat just något politiskt parti som gjort det vi nu gör. "Honda Grr" till exempel, som gör en färgglad animerad film om något så tråkigt som en ny typ av dieselmotor. Flummig och underbar.   Eller "Dumb Ways to Die", som med animerad film lyckades göra säkerhetsinformation till pendeltågsresenärer i Melbourne till en internationell viral succé. Där finns dessutom en melodi som sätter sig på hjärnan nästan lika mycket som vår vallåt Nära dig. Det vore något för SL att bita i minsann.

Ola Spännar tror däremot att partiet kan ha inspirerats av animerade långfilmer.
– Jag och flera hos oss har småbarn och ser nog mer tecknad barnfilm per månad än spelfilm för vuxna.  Det är inte omöjligt att det spelat roll också.   I grund och botten är det väl så här: Animerad film är kul, man blir glad, det är fantasifullt och samtidigt tydligt, eftersom man skalar bort och renodlar. Det känns kanon att köra en varm och positiv film i en valrörelse med hårda armbågar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.