Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Change bryter sig loss från Valentin & Byhr

Publicerad: 17 Maj 2016, 08:26

Change ledningsgrupp, från vänster: Marios Forslund, Jenny Plasidius, Jonas Blomster, Jenny Kempe Forslund och Niklas Lilléus.

Foto: Pressbild

Change startade som en dotterbyrå till Valentin & Byhr med retail i fokus. Sedan dess har de utvecklats – och växt isär. Nu går Change vidare på egen väg.


Ämnen i artikeln:

Change

Efter en tids dialog är det nu klart att Change lämnar Valentin & Byhr som äger en tredjedel av byrån. Delägarna köper loss deras andel och i samband med affären flyttar de ut till nya lokaler. Valentin & Byhr har varit med och delägt Change sedan starten 2009 då byrån bestod av tre medarbetare. I dag har de en personalstyrka på 45 personer.
– När Change grundades var tanken att vi skulle komplettera Valentin & Byhrs kommunikationshus med vår expertis inom att utveckla holistiska strategier och implementera dessa i hela organisationen. Men vi fick växtvärk från början och tog en egen väg redan då, säger Jonas Blomster, vd på Change, i en kommentar.

I Change ingår i dag även eventbyrån Fusion Experience, retailbyrån Detail och contentbyrån POEM. Erbjudandet innefattar en rad olika discipliner, som reklam, pr och digitalt.
– Tillväxten har gjort att vi valt att lägga fokus på vår huvudaffär. Samarbetet mellan oss och Valentin & Byhr ebbade ut, till slut delade vi bara reception, fortsätter Jonas Blomster.

Change har de senaste åren uppvisat en god tillväxt, både vad gäller intäkter och resultat. Under 2014 omsatte byrån 46 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 8,2 miljoner kronor. Det motsatta kan sägas om Valentin & Byhr Reklambyrå vars omsättning och vinst minskade samma år. De har dessutom brottas med täta ledningsbyten.
– Det känns både tråkigt och spännande att Change lämnar oss, men det råder inga meningsskiljaktigheter kring beslutet alls. Det är inte omöjligt att vi kommer hitta på något i framtiden, intygar Magnus Tengby som är vd på Valentin&Byhr.

Change vd vill inte avslöja hur mycket de betalar för att köpa ut Valentin & Byhrs andel:
– Det är en bra affär för alla parter, säger Jonas Blomster.

Han berättar också att det främsta skälet till att de väljer att stå på egna ben är deras planer för fortsatt tillväxt.
– Vi har en ganska aggressiv plan för tillväxt och vi vill växa organiskt. Därför behöver vi ägna oss åt interna frågor kring organisation och ledning. Valentin & Byhr hamnar längre och längre ifrån oss.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Change

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.