Reklam
Charlotte Kalla släpper glidmedel, ölkapslar och Daniels Eks massör talar ut – här är årets bästa aprilskämt
Publicerad: 1 april 2021, 10:20
Från vänster: bild från The Winery Hotels kampanj, bild från Apoteket Kronans kampanj samt Daniel Ek, vd och medgrundare av Spotify. Foto: Montage/Press/Henrik Montgomery/TT
Resumé har samlat årets bästa aprilskämt på svensk mark.
Att lura varandra den första april är en tradition i Sverige sedan 1600-talet, även om ursprunget fortfarande är oklart. Några historiska exempel Svenska Dagbladet som 1911 lurade sina läsare att en indisk härskare lånat ut 60 elefanter till invigningen av OS i Stockholm året därpå, eller SVT:s teknikexpert Kjell Stensson som 1962 uppmanade svenska folket att trä en nylonstrumpa över tv:n för att på så vis få sändningen att gå från svartvit till färg.
Med åren har även varumärken hoppat på tågen. 1996 hävdade snabbmatskedjan Taco Bell att de köpt nationalsymbolen Liberty Bell, som är nära förknippad med USA:s självständighet. Reklamen, som syntes i flera stora dagstidningar, upprörde många – men sägs även ha gett varumärket tio gånger så mycket för sina reklampengar.
Nedan samlar Resumé några av årets mest uppmärksammade aprilskämt. Vilken annons tycker du är roligast?
Foto: Press
Kronans Apotek släpper kondomen Bättre glid tillsammans med Charlotte Kalla
Idén till Kronans Apoteks nya produktserie med kondomer och glidmedel, gjord i samarbete med den svenska skidåkaren Charlotte Kalla, ska enligt ett pressmeddelande ha fötts i en mörk vallabod. Efter att ha åkt på skidor utan glid bestämde sig OS-medaljören för att ta fram kondomen Bättre glid, med argumentet att svenska folket förtjänar just bättre glid.
Charlotte Kalla har sedan tidigare en egen produktserie hos apoteket.
– Äntligen kan det bli lite åka av, säger Charlotte Kalla i ett pressmeddelande.
Produktlanseringen är planerad till den 24 april.
Arbetsgrupp
Kronans Apotek
Emelie Friis, Marknadsdirektör
Linda Wakeham, PR chef
Malin Henriksson Social Media manager
Spotlight PR
Ola Söderlind, Mediespecialist
Identity Works
Marie Rudolphie - Strateg & Client Director
IW Edition
David Leeb - Projektledare
Johanna Reis - Creative Director
Felicia Nilsson - Art Director
Ida Colliander - Copy
The Winery Hotel bygger vinröd tunnelbanelinje
Nu tas det första spadtaget till en ny tunnelbanelinje, som går direkt mellan Östermalmstorg till hotellet The Winery Hotel i Solna. Vagnarna är utrustade med mini-vinbarer och i tunnelbaneuppgången kommer det gå att studera vinframställning. Det framkommer av ett pressmeddelande.
– Det här är något som vi har kämpat för väldigt länge och äntligen har vi ett ja både från kommunen och Trafik Stockholm, säger Claes Anerud, vd och vingårdsarbetare på The Winery Hotel.
Bakom det nya initiativet ligger enligt egen utsago en enorm efterfrågan på snabb lokaltrafik till och från nordöstra Råsunda.
– Vi kunde helt enkelt inte säga nej längre, menar Gunnar Olsson, stadsdelsnämndeman på Stockholms Stad. Han tillägger att han själv gärna dricker vin så ofta han får tillfälle.
Den nya tunnelbanelinjen förväntas stå redo den första april 2022.
Norrlands Guld och Carlsberg släpper kaffekapslar för öl
Både Norrlands Guld och Carlsberg avslöjar idag att de lanserar en ölkapsel för respektive ölmärke, för att kunna erbjuda ett alternativ den klassiska kaffemaskinen. Det skriver Nöjesguiden.
– Morning Brew är en revolutionerande produkt som är här för att stanna. Vi sitter redan och skissar på att lansera nya kapslar i olika ölstilar, till exempel ale och porter, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige, enligt tidningen.
Bokningssajt släpper spellista med kallprat – Daniel Eks anonyme massör talar ut Sajten Bokadirekt samlar över 20 000 massörer, fotvårdare, skönhetssalonger med flera. När bokningssajten nu väljer att göra reklam för tjänsten i dagens upplaga av Svenska Dagbladet är det med ingången att många saknar att kallprata med till exempel en frisör, och bakgrundsbruset från salongen. För att stilla denna längtan har Bokadirekt tagit fram en spellista på Spotify med klassiskt kallprat.
Där kan den som vill bland annat höra Gunilla på Mildhs Hårverkstad i Motala under 55 minuter berätta om sina barnbarn och planerna på att besöka Legoland så fort hon fått vaccinet.
I ett bonusspår på 798 minuter ska även en anonym massör sammanfatta Spotifys vd och grundare Daniel Eks privata fastighetstransaktioner i Djursholm.