Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Checklista till byråerna: Så undviks sexistisk reklam

Publicerad: 31 Oktober 2017, 12:40

Bidrar er nästa kampanj till ökad sexism i samhället? Genom en checklista från Annonsrådet vill Amanda Oxell underlätta för byråer att undvika klavertramp.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklambranschenAmanda OxellAnnonsrådet

Annonsrådet är en ideell organisation som vill motverka sexistisk och könsdiskriminerande reklam. Det senaste året har de bildat opinion i frågan och kritiserat en rad kampanjer för att bidra till att skapa skeva ideal.

Nu vill Annonsrådet hjälpa byråer att arbeta proaktivt med frågan. I dag distribuerade de därför en checklista till en rad byråer (se listan här nedan) där medarbetare kan gå igenom och säkerställa att deras kampanjer inte är sexistiska.

Listan är indelad i fyra olika områden med en rad frågeställningar att bocka av: könsstereotyper, maktfördelning, visuella aspekter och åtgärder.

Exempel på frågor är:
Förväntas någon vara intresserad av ett visst ämne på grund av sin könstillhörighet?
Hur ser maktförhållandet ut mellan kvinna och man?
Poserar de porträtterade personera på ett utmanade eller sexuellt betingat sätt?

Bakom Annonsrådet står Amanda Oxell, digital strateg på mediebyrån Wavemaker.
– Listan har distribuerats till alla medarbetare på byråerna som står med på listan och ska gås igenom på ett möte där hela byrån är samlad. Det är inte något jätterevolutionerande steg, men mig veterligen är det första gången som många aktörer går samman och tar ställning mot könsdiskriminerande reklam. Det är ett viktigt steg i rätt riktning, säger hon.

Tajmingen är läglig med tanke på #metoo-debatten som gått varm de senaste två veckorna. Sexistisk reklam underblåser sexism ute i samhället, menar Annonsrådet.
– Konsumenterna omges av en massa olika reklambudskap. För dem blir reklambudskapen omedvetet en falsk sanning. Vi som jobbar med reklam vet att så inte är fallet. Om vi tapetserar det offentliga rummet med objektifierande och sexualiserande reklam kan det i förlängningen bidra till att det blir okej med sexism i verkligheten också. Därför är det upp till oss i branschen att säkerställa att kampanjerna som vi skapar och distribuerar är jämställda, säger Amanda Oxell.

Hennes förhoppning är att fler byråer ska ansluta sig till initiativet och förpliktiga sig att använda sig av checklistan när de tar fram sina kampanjer.
– Jag hoppas att det här ska öppna upp för diskussion på byråerna internt. Det kommer inte bara påverka reklamen som går ut, utan även den interna kulturen på byrån. Om man har en checklista som adresserar jämställd reklam blir man själv tvungen att ta ställning.

De byråer och branschorganisationer som är med i dagsläget är följande:

Anders Ericson, VD Sveriges Annonsörer
Staffan Slörner, VD Sveriges Mediebyråer
Martin Hugosson, Maxus & MEC
Joachim Nordlind, VD Mediacom
Simone Skoog, COO OneM/GroupM
Kenneth Danielsson, VD Mindshare
Tove Langseth, VD DDB Nord
Tobias Franzén, VD The Amazing Society
Caroline Wetterholm, byråchef Åkestam Holst Promenad
Mattias Behrer, VD/koncernchef Dentsu Aegis
Kristina Juhlin, VD Amnet
Nike Carlstoft, VD Carat
Ebba Kilman, VD Vizeum
Jens Rundkvist, VD Isobar & MKTG
Henrik Lindrot, VD iProspect
Magnus Lindholm, VD Posterscope
Lars Johansson, VD Outfox
Liv Sandberg, VD Starcom
Jessica Bjurström, VD Komm.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.