Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Chefen toksågar egna byrån

Publicerad: 20 oktober 2010, 14:15

Ogilvy New Yorks digitalt kreative chef, Lars Bastholm, går i ett internmail till stark kritik mot egna byrån där han lyfter fram byråns sex senaste digitala kampanjer som osedvanligt dåliga. – För att vara ärlig, så gav de mig migrän och början på en depression. För att vara ännu mer brutalt ärlig, det vi har släppt är inte bra nog, helt enkelt.


Lars Bastholm.

Det är på den amerikanska sajten mediabistro.com som Ogilvy New Yorks digitalt kreative chef Lars Bastolms internmejl läckt ut. Och i mejlet riktar han minst sagt, svidande kritik mot byråns sex senaste digitala kampanjer.
– Ur ett designperspektiv ser det ut som att vi är kvar i 2001. Med några undantag är det dumt och oinspirerat.

I mejlet belyser han särskilt den amerikanska byråns sex senaste digitala kampanjer.
– För att vara ärlig, så gav kampanjerna mig migrän och början på en depression. För att vara ännu mer brutalt ärlig, det här är inte bra nog, helt enkelt.

Han avslutar också mailet med de hårda orden
– Status quo som är nu är inte acceptabelt och vi måste göra en förändring. På ett sätt eller annat.

I kommentarsfältet på sajten har det närmast svällat över med kritik mot Lars Bastholms metod att i ett mail öppet kritisera egna byrån, utan att, enligt kommentarerna komma med egna förslag på hur man kan bli bättre.

Resume.se når Lars Bastholm via mail sent på tisdagskvällen:
– Jag ångrar inte ett ord, och jag står fast vid vad jag skrivit. Jag är också förvånad över att folk blivit arga och sårade över mailet. Mitt jobb är att få upp byråns kreativitet, på alla sätt tänkas kan. Antingen genom att bli väl involverad i ett enskilt projekt, eller som nu, höja min röst när jag inte tycker något är bra nog.

Det sägs att du ska ha skrivit mailet för att svära dig fri från byrån för att du är på väg därifrån?
– Det finns alltid rykten i vår bransch, och skulle jag bry mig om varje rykte, skulle jag inte hinna göra något annat. Så jag lyssnar inte, och kommenterar inte rykten. 

Fotnot:
I april rekryetrades Lars Bastholm AkQA till Ogilvy New York. Han har historiskt sett varit en av de senaste årens högst rankade  digitala kreatörer i världen. Mellan 2004-2009 var han på AKQA, innan dess har han varit på Grey  Interactive och Framfab i Köpenhamn.

Här är mejlet i sin helhet

Dear all,
I just checked out the recent digital launches from Ogilvy New York. 6 websites in all.
To be frank with everyone, it left me with a migraine and the beginnings of a depression. To be even more brutally frank, it’s simply not good enough.

I know that much of it is done for difficult clients, and I’m sure many great ideas died on the way from conception to reality. But when the level of quality across the board is downright disturbingly bad, then it is institutional and I have to attribute it to an internal lack of understanding of what makes for good digital work in 2010. This gives me cause for great concern.

What’s wrong? Where to begin…
1. From a design perspective, it might as well still be 2001, if you look at our work. With a few exceptions, it’s dull, boxy and uninspiring.

2. From a content perspective, it’s served up not as experiences, but mostly as brochure-ware. There’s little to nothing to engage a consumer in a fun and rewarding experience that they can share and talk about.

3. The one site that seemed like it was actually built in recent years didn’t work. After signing up through Facebook, I got an error message. Twice.
In order for us to be taken seriously as an integrated agency we HAVE to get a LOT better at digital. Both conceptually and design-wise. And we have to get better at selling in the good ideas that I know people are capable of. We have to start thinking less about building websites and more about using the digital sphere to reach consumers in new and interesting ways.

Look at this great collection of interesting work curated by Google Creative Labs: https://docs.google.com/present/view?id=0Abmo0iWBO2gEZGY3cnc3dnpfMzM4Y3o2bmduZDY&hl=en&authkey=CJ2Ug_IF

Thank you, IBM team, for being included on slide 96 with the US Open Point Stream. You make us look good!

I’ve specifically not called out the teams/work that I’m talking about in this group email. But I’m sure you know who you are. I’ll be following up with the teams to hear why the work ended up being so dull.

Please let me know, if you have any great ideas for how to improve the work across the board. The status quo is not acceptable and will have to change. One way or another.

Lars Bastholm
Chief Creative Officer
Ogilvy New York
&
Chief Digital Creative Officer
Ogilvy North America

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.