Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cheferna hängs ut

Publicerad: 21 september 2009, 07:20

Efter skandalen med DDB Brazils fejkannonser stramar flera reklamtävlingar till sina regler. Brittiska D&AD kommer hänga ut de kreativa cheferna för byråerna som skickar in annonser som inte följer reglerna.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsOne Show

DDB:s annons förr WWF leder till hårdere tag mot fejkannonser.

Det är självregleringens tid bland reklamtävlingarna. Reglerna blir betydligt tuffare redan nästa år. Byråer som deltar med reklam som inte är resultat av en riktig brief från en kund eller reklam som skapats enbart för att vara med i reklamtävling portas och fejkande reklamchefer ställs vid skampålen.

Det är den praktiska reaktionen på annonsskandalen med DDB Brazils annonser för World Wildlife Fund, WWF. DDB Brazils deltog med en printannons, som enbart gått i en brasiliansk lokaltidning, i amerikanska reklamtävlingen One Show. Byrån tävlade med både printannonsen och en film på samma tema i Cannes Lions.

One Show reagerade direkt med hårdare regler som innebär att byråer som fuskar blir portade upp till fem år från tävlingen.

Nu följer Storbritaniens mest ansedda reklamtävling D&AD efter. Tävlingsledningen Paul Brazier och Tim O'Kennedy förklarar i ett blogginlägg att inför nästa års tävling, bidragen kan skickas in redan nästa månad, så blir kraven betydligt tuffare. Det blir inge avstängning men de kreativa cheferna måste gå i god för alla tävlingsbidragen från deras byråer. Om det visar sig att tävlingsbidragen inte föregåtts av riktiga briefer eller är bara skapade för att delta i reklamtävlingar kommer de diskas och de kreativa cheferna hängs ut som fuskare.

Ledningen för Cannes Lions, årets viktigaste reklamtävling, ser också över sina regler.
– Vi diskuterar med branschen och kommer att göra ett statement när vi är redo, säger Philip Thomas, vd för Cannes Lions i ett uttalande som refereras i Advertising Age.

Frågan är om hårdare regler räcker. Chris Arnold, tidigare kreativ chef på Saatchi & Saatchi och grundare av byrån Creative Orchestra, tror inte det.
– Många människor i branschen har blivit rika och berömda på fejkannonser i reklamtävlingar. Vad vi behöver är en övergripande policy för alla tävlingar. Fördelarna med att vinna reklampriser är för stora i dag så vi måste ha hårda straff om vi vill få bort fejkannonser, säger han till Advertising Age och föreslår två års avstängning från reklamtävlingar för hela byrån.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsOne Show

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.