Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Chefslönerna i farozonen

Publicerad: 3 december 2008, 15:29

Resumé har kartlagt branschens tiotaggare, de som tjänade mer än två miljoner förra året. 2007 var ett fett år för branschens chefer, 2009 kan många räkna med sänkt lön.


Illustration: Andreas Elgstrand

Det är tuffa tider men flera av Resumés läsare kan skratta hela vägen till banken. År 2009 lär bli betydigt tuffare för cheferna med mångmiljonlöner.

En av dem som tjänar bäst är A-coms koncernchef Fredrik Sandelin med en lön på 3 830 690 kronor år 2007. Men om A-coms vd skrattar hela vägen till banken är det desto surare miner inom A-com-koncernen som samma år gick med en förlust på 800 000 kronor.
I år har A-com-aktien fallit som en sten på börsen.
I måndags analyserade Dagens Industri aktien som har fallit med 57 procent i år.
”A-Coms aktieägare har bara fått se vinst en gång de senaste fem åren, och då berodde det på att bolaget fick ett skadestånd och reavinster på 3 miljoner kronor. Alla rörelse­vinster som dotterbolagen levererar förbrukas av moderbolaget som dras med höga kostnader för lån och andra ofördelade kostnader.”

IPG betalar bäst
IPG är det reklambyrånätverk som betalar sina svenska chefer bäst. Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors, är i hack i häl på Fredrik Sandelin och tjänade 3 708 763 kronor. Michael Storåkers, koncernchef på McCann, hade en taxerad inkomst på 3 526 980 kronor.
Bäst betalda WPP-chef är Reklamförbundets styrelseordförande, Brand Unions vd, Elisabeth Ström, som tjänade 3 148 762 kronor. Marginellt mer än Brand Unions svenske grundare, Hans Brindfors, 3 121 548 kronor.
Men de goda tiderna kan komma att ändras även på chefsnivå. Reklamförbundets vd Pia Grahn-Brikell tror att lönenivåerna kan komma att sänkas framöver.
– Självfallet behöver man se över sina lönenivåer. Det gäller också vd:n. Jag tror inte det blir några löneökningar under 2009, säger Pia Grahn-Brikell.
Är det bra ledarskap att ta ut mångmiljonlöner när det är låg­konjunktur?
– När vi går in i sämre tider måste man se över alla kostnader. Däribland lönerna som är det enskilt största kostnadsposten på en byrå. Antingen kan man tvingas varsla en del av personalen eller, som i förra lågkonjunkturen, att alla kollektivt sänker sina löner, säger Pia Grahn-Brikell.
Sveriges dyraste informationsdirektör heter Lars Göran Johansson, Electrolux. Han tjänar överlägset mest bland de svenska informationsdirektörerna och pr-konsulterna, med en inkomst på 10 301 564 kronor.
En stor del, cirka femtio procent, av den höga lönen kommer från bonusprogram.
Sveriges bäst betalda pr-konsult är Anders Kempe, vd för JKL, hans lön slutade på 4 092 966 kronor.
Parhästen Anders Lindberg ligger en miljon efter och tjänade 3 005 803 kronor.
JKL:s ägare Publicis är generösa mot den svenska ledarduon.
Pål M Jebsen, JKL-partner, tjänade 2 919 238.
Bäst betalda kvinnan är Fritidsresors informationschef Lottie Knutson som tjänade 3 267 208 kronor.

Utesluter inte sänkt lön
Bland Sveriges bäst betalda marknadschefer ser man med största ödmjukhet på sina mångmiljonlöner.
Listan toppas av Katarina Mohlin, kommunikations­direktör på If skadeförsäkringar, hon utesluter inte att hennes lön kan komma att sänkas.
Under 2007 tjänade Katarina Mohlin 6 180 234 kronor.
– Det är både en fast och rörlig lön men jag kan inte redovisa det ytterligare.
När vi går mot sämre tider – kan din lön komma att sänkas?
– 2009 kommer nog att se lika bra ut för min del men sedan kan det minska beroende på hur mycket sämre tider vi får. Men för oss går det bra.

Se hela löneligan här

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.