Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Chevrons kampanj kidnappad

Publicerad: 20 oktober 2010, 06:32

I måndags skulle globala oljebolaget Chevron lansera sin nya reklamkampanj. Men timmarna innan lanseringen kidnappades kampanjen av aktivistgruppen The Yes Men. I kidnappningen ingick förutom en fejkad kampanj även en fejkad artikel på en fejkad websajt för Advertising Age.


En del av den fejkade kampanjen.

Oljebolagens anseende står inte högt i kurs och i sin nya kampanj, kallad We Agree, försöker Chevron att framstå som mer omtänksam och rättrogen än många andra oljebolag. I kampanjen, gjord av McGarryBowen, hävdar Chevron att man, liksom de flesta andra, anser att oljeindustrin måste jobba för bättre miljö och stödja småföretag.

Men bara några timmar innan Chevron skulle skicka ut pressreleasen om kampanjen hann, en då anonym, organisation skicka ut en fejkad pressrelease om en fejkad kampanj från Chevron. Kampanjen presenteras på en kampanjsajt, som är mycket lik Chevrons egna sajt, där men går rakt på sak: "Oil Companies Should Clean Up Their Messes" vilket följs med ”We Agree”

För att förstärka historien länkar den fejkade kampanjen till en, fejkad, Advertising Age-artikel. Där uttalar sig McGarryBowens kreative chef Gordon Bowen.

– Det unika och annorlunda den här gången är ärligheten. Vi har aldrig kunnat göra så här tidigare.

Flera amerikanska medier gick på påhittet. Däribland Fast Companys sajt som några timmar efter publiceringen erkände att man blivit lurad. Samtidigt kunde man avslöja att bakom hela projektet finns aktivistgruppen The Yes Men.

Gruppens syfte är att avslöja amerikanska företags missförhållande och vanligtvis använder The Yes Men en kombination av humor och media. Så sent som för en månad sedan visade SVT filmen ”The Yes Men fix the world”. I filmen lurar man BBC att man är talesmän för amerikanska Dow Chemical och att man ska skänka 12 miljarder dollar till offren för giftskandalen i Bhopal som Dow orsakade.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.