Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Chevy-slogan sågas

Publicerad: 28 oktober 2010, 13:18

I våras skulle Chevrolet vara den excellenta bilen för alla. Nu går bilmärket på djupet och kritiken är svidande.


Ämnen i artikeln:

Chevrolet

Chevrolet är det folkliga bilmärket i USA och har skapat några av reklamhistoriens bästa slogans. Heartbeat of America och Like a rock har gjort bilmärket till en amerikansk institution.

Men de sista åren har varken bilarna eller reklamen fungerat. Det var kampanjen för Chevrolet Tahoe där man bad konsumenterna göra reklamfilmer om modellen vilket slutade med Chevybashing.

Sedan försökte företagsledningen att förbjuda den folkliga benämningen Chevy.

Till slut gick ägaren General Motors, GM, i konkurs och nu försöker den amerikanska biljätten göra comeback.

En del i förnyelsen var en ny stor kampanj, gjord av Publicis, i våras med Excellence for All som payoff.

Samtidigt fick GM ny marknadsdirektör i form av Joel Ewanick. Hans första åtgärd var att lägga ned kampanjen och slänga ut Publicis.

Ny byrå, utan pitch, blev Goodby Silverstein & Partners. Och nu har GS&P lanserat sin första Chevy-kampanj.

Kampanjen har fem filmer som framför allt lyfter fram Chevrolets amerikanska historia och har temat ”Chevy Runs Deep”.

Mottagandet av nya kampanjen har varit iskallt. ”Let’s Find a Better Slogan for Chevy!” uppmanar Newsweek. Hårdast i sin kritik är Gawkers bilblogg Jalopnik som hävdar att Chevy Runs Deep är den sämsta reklamslogan någonsin. Den lovar inget, berättar inget och i bästa fall kan den associera till en känd porrfilm.

Jeff Goodby på GS&P försvarar sin kampanj i Adage.
– Det är orättvist att bedöma en tagline utanför sin kontext. Många ogillade ”Got Milk” fram till de fick se den inne i kampanjen. Jag tror att Chevy Runs Deep kommer att kunna stå för sig själv, säger han. 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Chevrolet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.