Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Childhood uppmanar föräldrar att bryta tystnaden om våld och övergrepp mot barn

Publicerad: 17 November 2017, 14:39

I en ny kampanj uppmanar organisationen Childhood föräldrar att våga bryta tystnaden kring sexuella övergrepp mot barn. Kampanjen är framtagen av King.


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråerChildhoodHedvig Hagwall Bruckner

Ett av fem barn utsätts någon gång under sin barndom för sexuella övergrepp. Man skulle kunna tro att siffran avser länder där sexuella övergrepp mot barn fått internationell uppmärksamhet men faktum är att den speglar det som händer här i Sverige.

Sexuella övergrepp mot barn är fortfarande stigmatiserat att tala om, både för de som upplevt det själva och för utomstånde, något Childhood genom sin senaste kampanj #bryttystnaden vill ändra på.

– En del av ansvaret för att det sker vilar självklart på våra folkvalda, myndigheter, skolan och civilsamhället, men du och jag spelar en minst lika viktig roll; vi vuxna måste ta samtalen om sexuella övergrepp mot barn och framför allt våga prata med barnen, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på World Childhood Foundation.

#bryttystnaden är den första stora kampanjen King gör för Childhood sedan de tog över uppdraget i våras. Sedan dess byrån gjort researcharbete kring Childhoods position och vilka utmaningar de står inför. Researchen visade att många inte är medvetna om vad Childhood faktiskt arbetar mot, vilket är våld och sexuella övergrepp mot barn.

– Det finns ett väldigt stort tabu kring att prata om de här frågorna. Det känns läskigt och man tänker att det går att göra så många felsteg; "hur ska barnen bli påverkade", "tänk om man skulle anklaga någon felaktigt". Den typen av rädsla gynnar bara förövaren, berättar Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King.

Hagwall Bruckner och Linnéa Gardefjord, art director för kampanjen, menar att barn ofta vill berätta om vad de upplevt men att vi vuxna ofta är dåliga på att lyssna och uppfatta signaler.

– Om det vore så tydligt som det illustreras i kampanjen skulle alla reagera, berättar Linnéa Gardefjord.

Childhood har i samband med #bryttystnaden även lanserat en kampanjsajt där de informerar föräldrar om hur de ska tänka och agera om ett barn i deras närhet berättar om att de utsatts för övergrepp.

– När vi började arbetet med kampanjen hade inte #metoo-rörelsen kommit men den understryker bara vilken enorm kraft som kan samlas om man beslutar sig för att tala öppet om problemen. Vi hoppas att vi genom kampanjen kan få fler att engagera sig, ta sitt ansvar som vuxna men också ge stöd till det arbete Childhood gör. Som förälder kan man göra en viss del men på Childhood finns de som ägnar hela sitt yrkesliv åt att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn, berättar Hagwall Bruckner.

I printuttagen för #bryttystnaden syns pastischer på en typ av t-shirts populära bland barn, men med ett vridet budskap.

– Den här kategori kläder vi använt oss av i annonserna känner de flesta föräldrar igen men vi har utformat trycken med ett obehagligt innehåll, avslutar Linnéa Gardefjord.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.