Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Chimney går samman med amerikanskt mediebolag – växlar upp inom datadrivet

Publicerad: 24 September 2019, 11:43

Magnus Sorlander (grundare och delägare i Virgo) och Henric Larsson (grundare och delägare Chimney)

Svenska contentbolaget Chimney går samman med distributionsjätten Vigor och bildar Chimney Vigor Group ett bolag med omkring 450 anställda och verksamhet i USA, Europa och Asia-Pacific-regionen.


Ämnen i artikeln:

ChimneyContentbyråerContent

Chimney Group startade som ett postproduktionsbolag 1996 och har därefter utvecklats till ett globalt contentbolag med drygt 300 anställda på fyra kontinenter. Vigor är ett distributionsbolag med rötterna i San Diego Kalifornien. I tre år har bolagen samarbetat och nu anser ledningen på respektive bolag att en fusion är rätt väg att gå. Den nya verksamheten Chimney Vigor Group, kommer att bestå av omkring 450 anställda. Erbjudandet lanseras nästa vecka och man räknar med att affären går igenom de juridiska instanserna i USA om cirka sex veckor.

Med samgåendet ökar Chimney möjligheterna att konkurrera med distributions- och innehållsindustrin på det internationella planet. Vigor hanterar distributionen av nästan 75 procent av tv-nätverkens syndikerade innehåll i USA, med kunder som inkluderar jättar som CBS, Fox och Warner/Sony BMG. Det nya bolagets kundlista omfattar Netflix, Facebook, H&M och Atlas Copco samt hundratals andra varumärken.

– Vi är ute på marknaden och gör förvärv då och då när det kan komplettera vår affär. Vi kan inte anställa den mängd produktutvecklare och utvecklare i den mängd som krävs. Ska man jobba mot moderna marknadsavdelningar i den skala vi behöver man en annan nivå av teknisk kompetens och det kan vara svårt att hitta rätt entreprenör, säger Chimneys grundare Henric Larsson till Resumé och fortsätter:

– Det är dessutom svårt att dela upp arvoden och ansvar i uppdragen när man jobbar på samma plattformar och äger uppdragen gemensamt.

Hur kommer det här att utveckla er kapacitet?
– Vi har varit ganska teknikdrivna innan eftersom vi kommer från produktionshållet. Men utmaningarna är större i dag. Det är mycket mer innehåll att producera med mindre budgetar. Kontaktpunkterna är fler samtidigt som det är svårt att få ökad effekt genom optimerade medieköp. För att få engagemang i den världen handlar det om att göra fler grejer och göra det bättre. Marknadsavdelningarna kan inte heller anställa och vår nya setup blir ett sätt att spara tid då många marknadschefers jobb i alltför stor utsträckning handlar om att orientera sig mellan olika byråpartners och olika team som jobbar på olika sätt.

Med den tekniska utvecklingen har globala varumärken blivit alltmer segmenterade mot sina målgrupper. De senaste åren har efterfrågan på riktad annonsering ökat. De årliga investeringarna för digitala rörliga annonser beräknas öka med 17 procent och nå upp till 43 miljarder dollar år 2020.

Är det ett uppköp eller ett samgående?
– Det är ett samgående hundra procent, men frågan är bara om ägande hamnar i USA eller i Sverige av skatteskäl. Men det är inget uppköp från någons sida.

Henric Larsson berättar att det nya bolaget är uppe i rekryteringen av ett nytt team som ska äga det integrerade erbjudandet. 15-20 personer från Vigor kommer att bli delägare i bolaget genom incitamentsprogram och optioner.

Efter samgåendet blir Chimney Vigor Group kommer att vara en av de största privatägda content-studiorna i Europa. Ledningen räknar med att verksamheten blir implementerad fullt ut i mars 2020.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.