Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Chimney köper Malmöbyrån Scandvision

Publicerad: 12 September 2013, 13:18

Mobile Loyalty säljer produktionsbolaget Scandvision för drygt tio miljoner kronor till Chimney skriver idag Rapidus.se


Ämnen i artikeln:

Scandvision

Scandvision länge varit en av de verkliga tungviktarna i Malmös byråvärld. 2004 fusionerade byrån med 110 Film & Television 2004 och som mest hade företaget ett 40-tal anställda och en omsättning runt 50 miljoner kronor, med filialer i Stockholm och Köpenhamn.

Men på senare år har ekonomin inte varit den bästa. Kontoren utanför Malmö är nedlagda och arbetsstyrkan är nere på 20 personer.

I morgonens pressrelease om affären med Chimney Group skriver Mobile Loyalty att Scandvision nu får en kraftigt förbättrad likviditet. Men Sterner de la Mau, som var med och grundade såväl Scandvision som Mobile Loyalty, vill inte gå in på om byrån varit ekonomiskt pressad.

– Det har jag ingen kommentar på. Men vi har drivit Scandvision i 23 år och aldrig haft ambitionen att bara lunka på, vi vill växa så mycket som möjligt. Och då behövs det pengar, säger han till Rapidus.se.

Säljaren Mobile Loyalty var från början en avknoppning från Scandvision men blev senare moderbolag.

Chimney sysslar med det mesta inom produktion av rörlig bild, från reklam- och musikvideor till långfilmsproduktioner. Byrån har bland annat gjort en informationsfilm om arbetet mot framtida översvämningar åt Köpenhamns kommun och producerat delar av efterbearbetningen åt Hamilton-filmerna och Tomas Alfredssons "Tinker, tailor, soldier, spy".

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Scandvision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.