Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Chipotle fimpar reklamen

Publicerad: 4 Oktober 2010, 07:10

Efter fem år och fyra byråer ger den amerikanska snabbmatskedjan Chipotle upp. Nu slutar man med traditionell reklam.


Ämnen i artikeln:

Chipotle

Amerikanska snabbmatskedjan Chipotle.

Chipotle är en restaurangkedja inriktad på mexikansk mat. Det finns 1000 Chipotlerestauranger spridda över USA.

Chipotles stora hit är kedjans burrito och den stora årliga marknadssatsningen är att dela ut gratis burrito till alla som kommer till någon av restaurangerna utklädda till burritos under Halloween.

Kedjan har även försökt med annan reklam men lycats mindre bra. Mellan 2004 och 2009 avverkade man fyra byråer varav Mother New York var en.

Förra hösten bestämde man sig för at ta reklamen inhouse och nu har man kommit fram till att skippa den traditionella reklamen helt.

Chipotles marknadsdirektör Mark Crumpacker säger till Advertising Age att man inte förändrat menyn på 17 år och använder inte pris som säljmetod.

– Vi har funderat på tv och vi har tittat på alla medier. Men Chipotle byggdes upp via mun-till-mun-marknadsföring. Så vi har fokuserat på att få nytändning med mun-till-mun-marknadsföring i stället för en stor reklamkampanj.

Det han helt vill få ut är att Chipotle använder hög andel av ekologiskt kött och närodlade råvaror. I den nya strategin ska man skrota greppet att ge bort burritos till de som klär ut sig burritos under Haloween.

I stället ska man dela ut gratis burrito till alla som klär ut sig till processad mat.

– Jag vet inte om det här kommer fungera…men i år kommer kampanjen åtminstone säga något om oss, säger  Mark Crumpacker.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Chipotle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.