Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Chocknyheten – en kampanj

Publicerad: 9 Oktober 2014, 06:58

Norska Thea, 12, bortgift med en 37-årig man. Nyheten har tagits emot med bestörtning i sociala medier. Men nu kommer beskedet att folk kan andas ut – det är en kampanj från Plan.


Ämnen i artikeln:

Plan

”Thea” startade en bröllopsblogg där hon skrev om sitt stundande äktenskap – att hennes mamma hade bestämt att hon skulle gifta sog med 37-årige ”Geir”.

Bloggen, som till en början inte kudne spåras till Plan , som spreds med ilfart i sociala medier, väckte av naturliga orsaker folks bestörtning.

Men nu visar det sig att det hela är en kampanj från välgörenhetsorganisatioen Plan som med en insamlingskampanj ska hjälpa unga flickor runt om i världen att slippa bli bortgifta mot sin vilja.

– Varje dag blir 39 000 flickor bortgifta, de slutar skolan och många tvingas uppleva grovt sexuellt våld, säger Gørill Husby Moore, kampanjledare på Plan Norge, till Metro och fortsätter:

– Reaktionen var massiv och folk ringde till polisen. Det var den reaktionen vi ville ha, eftersom det är verkligheten för så många flickor. Och verkligheten är ännu mer brutal än det som beskrivs i bloggen.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Plan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.