Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Chokladbråk inför VM

Publicerad: 4 juni 2010, 07:43

Nestlés varumärke Kitkat har gjort en reklamfilm som hyllar det engelska landslaget i fotboll.
Nu funderar landslagssponsorn Mars på att stämma Kitkat.


Senaste året har varumärken betalat miljontals med dollar för att få rätt att hylla fotbolls-vm och fotbollslandslag.

Det är en riskabel strategi. Trots att Adidas är huvudsponsor för fotbolls-vm i Sydafrika är det Nikes reklam  vi kommer minnas.

Men chokladkonfekten Mars tänker inte låta sina sponsorinvesteringar gå dem ur händerna så lätt. Mars skrev sponsorkontrakt med engelska Football Association i höstas och anser sig ha ensamrätt att hylla det engelska fotbollslandslaget i reklam.

Nestlés choklad Kitkat har tolkat reglerna annorlunda. JWT London har skapat en reklamfilm som ska få den engelska nationen och korsa sina fingrar, inklusive Kitkats, inför vm-turneringen.

Nu menar Mars att Kitkat snyltar på det engelska landslaget.
– Jag blir inte förvånad om det här slutar som en rättssak, säger en källa nära Mars, till Campaign.

En talesperson för Nestlé säger:
– Vi har tänkt igenom det här noga och anser inte at vi har åsidosatt en tredje parts rättigheter.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.