Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Christian Sahlgren blir vd för BKRY

Publicerad: 26 Oktober 2018, 11:24

Christian Sahlgren

Foto: Pressbild

NoA har tillsatt Christian Sahlgren som vd för den färska digitala produktionsbyrån BKRY med uppdraget att utveckla erbjudandet. I våras var han föremål för Resumés granskning om jobbsstressen.


Ämnen i artikeln:

Christian SahlgrenReklamSitrus Agency

Produktionsbyrån BKRY och retailbyrån Kicker är The North Alliance senaste tillskott i nätverket och startades upp i år. Tyngdpunkten ligger på digital produktion och BKRY ska fungera som specialister på att aktivera koncept genom high-end produktion. Både i samband med kampanjer (exempelvis Pressbyrån-kampanjen i veckan) men också i en always-on miljö. Metoden är att para datadrivna distributionsplattformar med en snabb och kreativ leverans för att uppnå resultat.

Sedan i augusti har Christian Sahlgren varit vd för BKRY som fram till sommaren 2017 var vd för Sitrus Agency och dessförinnan hade en bakgrund på JG Communication och dessförinnan på OTW. I våras var han föremål för en omfattande granskning om jobbstressen i Resumé. Här fick han stå till svars i egenskap av närmaste chef till "Peter", en tidigare anställd på Sitrus Agency som tog sitt liv och där Försäkringskassan bedömt att hans fall var arbetsrelaterat.

Varför föll valet på Christian?
– Christian är en tydlig och öppen ledare med erfarenhet av att bygga verksamheter i en nätverkande kontext. Han har också en bredd i sin bakgrund inom bland annat media, content och kommunikation som är viktig i sammanhanget. Vi är jätteglada att ha Christian ombord på den här resan., säger Per Bruun operativ chef för NoA.

Vad blir hans uppdrag?
– NoA har skapat BKRY som ett svar på våra kunders efterfrågan, det handlar om ett behov av att kommunicera effektivt och driva konvertering i en fragmenterad kontext där kraven på ständig närvaro, hastighet och flexibiltet ökar. Christians uppdrag är att tillsammans med BKRYs drygt trettio medarbetare, och i ett integrerat perspektiv med våra övriga byråer, bygga och utveckla det här erbjudandet inom NoA.

Vad blir han och byråns största utmaningar framåt?
– Helt klart att rekrytera de nya typer av kompetenser som vi behöver addera till vår redan dokumenterade styrka inom kreativitet och hantverk. Att kunna arbeta datadrivet är en viktig del i detta och det råder idag en stark konkurrens om personer som har ett ben i den datadrivna världen och samtidigt förstår kommunikation.

Hur kan hans bakgrund inom content marketing bidra till BKRY:s verksamhet?
– Den är viktig. Content, hur man nu väljer att definiera det begreppet, handlar om att skapa relevant interaktion, det är något som idag berör alla byråer inom NoA på strategisk och taktisk nivå. Christians bakgrund här kommer NoA förstås att ha stor nytta av.

Hur har ni resonerat med tanke på Resumés publicering?
– Det här givetvis något som vi varit högst medvetna om och diskuterat öppet i rekryteringsprocessen. Vi gör alltid noggranna rekryteringar och då har självklart den här frågan dykt upp under vägen. Vår bedömning har dock varit att Christian är en bra match för oss och det vi vill åstadkomma med BKRY.

Har det kommit några synpunkter från medarbetarna?
– Om du menar i förhållande till era artiklar så inga jag känner till. Christian har varit öppen med den här erfarenheten och det är nog en nyckel i sammanhanget.

Vanligen när NoA tillsätter en exekutiv person så kommuniceras det. Varför har ni inte gjort det nu när Christian Sahlgren blir vd för BKRY?
– Det kanske kan uppfattas så men vi kommunicerar inte alltid allting vi gör, Resumé får givetvis hemskt gärna intervjua Christian om hans nya uppdrag och BKRYs väg framåt om ni vill.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.