Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Chuck Norris hjälte i tjeckisk reklam

Publicerad: 30 December 2010, 08:00

Chuck Norris har svimmat i en tjeckisk reklamfilm. Tjeckerna skrattar fortfarande.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Julens stora händelse i Tjeckien var när den hårdaste av de hårda, Chuck Norris, svimmade på tjeckisk tv när en kvinna klubbar en karp.

Nu sprids reklamfilmen som en löpeld över Östeuropa och ute på nätet.

Den tystlåtne och hårdsparkande Check Norris är en av de mest legendariska filmstjärnorna i Hollywood med filmer som The Delta Force i cv:n. En del kallar Norris för B-skådis medan andra hyllar honom oreserverat. Sajten Chuck Norris Facts  är ett exempel där sanningar som ”Chuck Norris doesn’t flush the toilet, he scares the sh*t out of it” samlas.

I dag är hjälten i 70-årsåldern och har fått en revival i tjeckisk reklamfilm för mobilabonnemang.
När järnridån föll i slutet av 1980-talet spatserade Chuck Norris in i dåvarande Tjeckoslovakien och spred Texas-ideologi genom tv-serien Walker, Texas Ranger. Sedan dess har Norris varit hjälte i bland tjeckerna, inte minst bland de unga.

Därför var det naturligt för Saatchi & Saatchi i Prag att ringa Norris när de skulle reklamfilm för mobiloperatören T-Mobile.

– Alla i det här landet känner till honom. Min mamma känner till honom. Och han har fått ett andra liv hos de unga och internetgenerationen, säger Martin Jaros på T Mobile i Tjeckien, till Wall Street Journal.

Som vanligt är Chuck Norris sparsmakad med repliker i reklamfilmerna och han tycks inte vara riktigt lika hård som tidigare. Men tjeckerna älskar filmerna och 40 000 har blivit fans på T Mobiles tjeckiska Facebooksida.

Och nu är det inte bara tjeckerna som blir hänförda av den amerikanske filmhjälten. Både i Polen och Slovakien rapporteras det att Chuck Norris är het igen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.